Pulmicort vid graviditet?
Hej är det ngn mer än jag som tar pulmicort varje dag mot astma? Och är det Ok fastän man är gravid?
(jag ska fråga läkare också naturligvis)
Undrar lite?
Hej är det ngn mer än jag som tar pulmicort varje dag mot astma? Och är det Ok fastän man är gravid?
(jag ska fråga läkare också naturligvis)
Undrar lite?
ja min läkare säger att man ska använda den
jag gjorde det när jag väntade sonen, både Bricanyl och Pulmicort
jag är inte säker, men jag har för mig att kortisonet i pulmicorten inte är bra när man är gravid. men jag ska inte sitta här och gissa. ring sjukvårdsupplysningen om du inte har en fast läkare att ringa.
Samma här både bricanyl och pulmicort när jag var gravid, ändrade sedan till symbicort för hade större behov av luftrörsvidgande.
Kortison är inte farlig för barn, det vet jag sedan tidigare. Men det verkar ok allstå! Jag ringe roch kollar efter helgen.
Tack för svaren!
Jag har inte använt just pulmicort men däremot sertide och det är ju ungefär samma sak (innehåller också kortison). Enligt astmasköterskan så ska det inte vara några problem att använda den men det är ju alltid bäst att kolla med en läkare. Ring sjukvårdsupplysningen eller kolla på apoteket.se.
Lycka till!
Det borde ju absolut inte vara nån fara eftersom min 3 åring får pulmicort varje dag mot allergiastma. :o)
nej det är ingen fara. Jag tog bricanyl och pulmicort förra gången jag var gravid.
bättre med en frisk mamma med ordentlig syresättning. det kan skada mer än vad pulmicorten gör...sa ia fmin doktor å jag skulle aldrig orka en grav utan medicin så dte var ju tur!
jag har inte tagit pulmikort men därimot bricanyl... som jag har fattat så ska inte kortison vara farligt för barnet.. de till och med ger ju vissa gravida som har risk att föda för tidigt en massa kortison för att lugnorna ska påskynda dess utveckling....men ringa och fråga hos bm e ju smartast innan om du e osäker
Noddan: Kortison är inte bra vid graviditet!