• Tezzan

Det luktar möggel i vår tvättmaskin

Finns det någon här som kan hjälpa mig med tips? Vår tvättmaskin luktar möggel. JAg har försökt att göra rent på alla ytor jag kommer åt. Kört maskinen tom, Spolat med duschen,m,m. Men det är inget som hjälper. Är det någon som vet omdet finns något medel man kan köra i maskinen som tar död på alla möggelsoprer utan att förstöra maskinen????

• Svar på tråden Det luktar möggel i vår tvättmaskin
  • Miffomorsan

Klorin kanske? Det kan man ju i alla fall tvätta duschdraperier osv med o får bort svartmögel.

• Amine

90 graders tvätt med klorin i tvättmedelsfacket och ALDRIG ha luckan stängd när maskinen inte används. Finns kanske miljövänligare alternativ till klorin men jag vet att det fungerar.

• Nyfiken gul

kör ett program med 90 grader  - tom maskin - kör tvättmedel i  ( INTE sköljmedel) lägg gärna tvättmedel direkt i trumman.

o så tillsätter du två korkar ättika i facket för sköljmedel...

låt luckan sen stå öppen så den får lufttorka... kanske även låta ett fönster vara öppet så det får vädras ut ordentligt...

• korven72

ta ut luckan där man häller tvättmedel och gör rent. Det gömmer sig ofta massa mögel och skit därbakom... blääää

• Nyfiken gul

o så är det viktigt att man

*tömmer maskinen på tvätt så fort den är klar! Kvarglömda kläder i maskinen kan i slutändan ge sur och illaluktande tvätt även om det är rent....

*låt maskinen gå tom på 90 grader en gång i månaden

*låter luckan stå öppen när maskinen inte används

*aldrig använda maskinen som tvättkorg! Köp en riktig tvättkorg o låt inte smutskläder ligga o lukta i maskinen innan den används...

• Tezzan

Tack för alla tips!!!! Nu har jag en tvätt som luktar rent igen.

• Villebusen

Jag brukar använda citronsyra funkar jättebra både till tvättmaskinen och vattenkokaren.

• minibulan

Ett råd bara. Det som luktar kommer tillbax, och beror på bakteriebeläggning som trummans utsida, slangar mm. Har man väl fått det går det aldrig riktigt bort. Vet inte hur gammal din tvättmaskin är, men om ni snart överväger att köpa en ny finns bara en maskin på marknaden som du aldrig får detta problem i:
    Samsung Silver Nano maskiner. Aldrig mer unken lukt eller bakteriebeläggning på varken kläder eller maskin.

Du vet hur träningskläder som inte får tvättas i mer än 40 grader kan börja stinka när man knappt hunnit runt kvarteret på sin springrunda. Kläderna blir bakteriefria upp till 21 dagar efter tvättning i Samsung.

Har du fler frågor, skriv mig en rad.

Mikaela

Svar på tråden Det luktar möggel i vår tvättmaskin