• Kitte2

Nässug - suga ut snor?

Nu är hon förkyld igen - och sliter när hon skall sova, ha napp, äta... Använder saltvattensdroppar, lägger böcker under madrassen etc, men undrar nu:

Vilka erfarenheter har ni av nässug - jag tänker på den typen med slang som mamma/pappa suger på? Jag har försökt den andra typen (som man klämmer på med handen för att skapa sug/vakum) på mitt första barn, funkade inte alls. Men med sånn slang man suger på funkar det kanske bättre? Får man upp något? Å andra sidan, det kanske bara kommer nytt snor direkt?

Någon?

Kitte

• Svar på tråden Nässug - suga ut snor?
  • Gelis14

jag har ingen erfarnehet ännu..vår lilla tös är snart 4 månader och vi har lyckats komma undan förkylningar. Men några kråkor hittar jag då och då....du har säkerligen provat allt för din lilla tös. Men jag brukar lägga våran tjej på mage och så får hon ligga där o böka en stund..sen efter ett tag brukar snoret komma längre fram o då bara att plocka ur...

• Miss Nina

Kitte2: du menar "Näsfrida" förmodar jag. Vi brukar använda den till sonen när han har såna rinniga snor. Sprayar först lite saltvattenlösning i näsan o då brukar det komma jättemycket. Då sover han mycket bättre i nån timme innan det har samlats nya snor.

• BenjaminSyrsa

sonen är förkyld, har varit det i dagarna och då har den där, vet ej vad den heter men det är precis en sån där med slang och allt, som man suger i själv och den har varit ett under för sonens täppta näsa.

Man får ut väldigt mycket och tycker att den är toppen bra.

Har även en sån där näs sug från apoteket men tyckte inte att den gav nån direkt effekt.

• JooJoo

Har ett litet tips...
    Köpte en sån där "snorsug" när våran dotter föddes,men den va bara skit... det kom ju inte ut ngt snor...
    Testade då den där lilla sugdelen som är med i Revaxör..
    Funkade kanon bra, så har du en sån hemma, testa!!

//JooJoo

• Puss och Kram

Vi har en näsfrida och jäklars vad snor man får ut om man suger ordentligt. Vi har bara positivt att säga.

Har testat en sådan som JooJoo ovan rekomenderar och jag gillar inte att föra något så långt in i lillemans näsa som krävdes för att få upp något... näsfridan lägger sig bara i öppningen. Men smaken är som baken...

• pattisza

Tycker näsfridan är jättebra men man skall helst lösa upp med koksalt först. Det är jätteviktigt att få ut snoret så förkylningen inte sätter sig på öronen.

• Little Ms Chatterbox

Zander har dragit hem massor av förkylningar från dagis och utan Näsfrida vet jag inte vad jag skulle ha gjort. Först några sprejningar med koksaltlösning, Näsfrida och sen Nezeril näsdroppar.
    Nu är Cayenne så stor att hon kan snyta ut lite själ och det gör hon när det blir irreterande med det i näsan men hon har inte lärt sig än att det ska göras samtidigt man håller pappret framför näsan så hon kletar ut det i hela ansiktet.

Om jag skulle tappa några hekto, låt dom ligga, jag behöver dom inte!
  • pattisza

Zander o Cayenne: Ja bara det kommer ut så. Visst är de för goa.

• Plupp07

Hej!

Vår son på 4 månader har varit förkyld och riktigt täppt i näsan flera gånger. Vi köpte en Näsfrida. Den funkade kanon! Rekommenderar den varmt! Men använd gärna koksaltlösning innan som löser upp lite.

Men sedan vet jag att det finns de som tycker det bara bildas mer snor efter en stund... Hmmm, ja självklart bildas det nytt snor. Men jag använder ju Näsfridan för att han ska kunna äta någotsånär obehindrat när jag ammar honom - inte för att bli kvitt snoret för evigt.

• pattisza

Det skall ju bildas nytt snor. Det är ju så bakterierna transporteras ur kroppen b.l.a.

• Toadette

Vi skulle inte ha klarat oss utan snorsugen! Vår son har fått mycket hjälp av den. det måste ju vara jättejobbigt att inte kunna snyta ur snoret......... Vi använder oftast näsdroppar precis efter, vilket ger bra resultat!

Det vackraste som finns är min sons skratt
  • Kitte2

Tack för alla svar!

Verkar som dom flesta är jättenöjda med "snorslangen". Tyvärr var dom slutsålda där jag var för att köpa, men skall åka till en annan affär.

Någon nämner näsdroppar/nässpray (riktiga) - jag har hittills bara använt saltvattenlösning, hon är bara 4 månader. Får man använda riktig nässpray till så små barn? Vill ju gärna klara mig utan riktig nässpray när det går, men i fall det skulle vara riktig illa, kan man då, någon natt?

Kitte

• Nella78

Kitte2: Vår tjej åkte tyvärr på en hemsk förkylning när hon bara var 2 veckor, och hade då väldigt jobbigt med andningen och på Astrid Lindgren sa det att det var ok att använda Nezeril pipetter till så små barn. Dessutom strår det på förpackningen att de kan användas från 2 månader så för er är det absolut inga problem att använda nezeril när det verkligen behövs!

• Thullan

Vi har en "näsfrida" en sug som vi suger i o den funkar kanon, får ut en hel del snor. Brukar först ge renässans nässpray sen suga ut snor o sen ge Nezeril sen är det mycket bättre.
    Vi använder bara sugen när det är absolut nödvändigt då man inte vill "skada" nerver i näsan.

• 4barnsMom

Den är supereffektiv!! Men! Elias fick näsblod som bara den någon timme efter att jag använt den.. Det är ju inte farligt, men väldigt otäckt när ens lilla knytte ligger i en blopöl och man är oförberedd... Brrr... Det var alltid på nätterna vi hade problem..

Stolt Mamma till Samuel -97 Elin -00 Elias -06 & NovemberBebis i magen!!
  • Isa75

Kitte2- näsfridan är jättebra och det finns Nezeril för barn på apoteket men man får bara använda det i 10 dagar. Min tjej var sjuk i 4 veckor så vi fick göra ett uppehåll på en vecka emellan och hade jag inte haft näsfridan hade vi blivit tokiga allihop.

Nu har svägerskans hund fått tag i den nyligen så jag ska köpa en ny nu. Har varit underbart att kunna hjälpa lilltjejen att andas, speciellt på nätterna.

• baby min

Näsfridan är verkligen toppen! Vet inte vad jag hade gjort utan den och salkoklösning o Nezeril då förstås!

Svar på tråden Nässug - suga ut snor?