• Humminggirl

Vilka hundfoder är det bara lamm i?

Jag har skrivit lite trådar förut om min valp som har varit sjuk och dålig i magen. Det verkar som om det börjar ordna sig med magen nu i alla fall.

Hon äter nu (på veterinärens inrådan) Hills Pro Plan puppy med lamm och ris. Verkar väldigt bra men det är ganska dyrt. Jag frågade vetten om man inte kunde byta till något billigare med lamm istället och hon påpekade att många "lamm-foder" är MED lamm, dvs ganska många procent av t.ex kyckling (som valpen tydligen inte tål).

Är det någon som har koll på några torrfoder (i normal prisklass) som det bara är kött av lamm i?

• Svar på tråden Vilka hundfoder är det bara lamm i?
  • Rottis77

Varför har du inte kvar henne på detta fodert om det nu verkar fungera?? Det är ju väldans dumt att byta foder om hon nu är känslig i magen. Är det inte bättre att hon mår bra och det kostar lite extra??

• Skruttis82

du bör nog behålla det foder du har. tyvärr är det inte alltför ovanligt att hundar reagerar, eller blir allergiska mot billiga foder. innehåller bl.a mycket spannmål som vissa hundar är känsliga mot.

så vore jag du skulle jag fortsätta med hills fodret, men får ta den kostnaden helt enkelt. finns mycket annat man kan spara in på, men inte sin hunds välbefinnande! :)

• dextrosol

det är ju inte direkt en tungviktare till hund du har där..
    borde inte gå åt så mycket till en såndär liten rävunge.

• Sommarkatten

Fortsätt med det där fordet om hon mår bra av det. Varför riskera att hon blir dålig igen genom att byta foder nu när hennes magproblem äntligen blivit bättre?
    Man får räkna med att djur kostar om man vill att de ska må bra.

• Humminggirl

Jo jo...hade vi haft någon som helst inkomst så hade vi förstås fortsatt med det vi har nu, men som det är nu oroar jag mig mest för att vi kanske inte kommer att klara sommaren utan att bli utslängda..

Så om någon ville svara på min fråga istället så vore det väldigt snällt? Ingen som vet?

• mysmatte

Lam foder är nog inte så vanligt kanske att magnusson säljer sånt, vet inte om dom är så biliga. Finns ju foder med 60% lam kommer dock inte på namnet vet att en 15 kg säck kostar 700 av den sorten min bror hade det förut innan han gick över på kyckling som var tre hundar biligare.

• gothia

Jag har gett ett billigt märke som heter best in show lamm och ris. Det funkade till min hyperkänsliga schäfer. Finns på större mat varuhus som ica och willys osv.

• mysmatte

Carrier lam och ris vet inte pris

Bravo Lamm & Ris 10kg = 265 kr

Robur Genuine Lamb & Rice 15 KG 479:-

Bozita med Lamm och Rice

Propac Lam Meal & Rice

ANF Lamm & Ris 15 KG= 499:-

Eukanuba Adult Large Lamb & Rice 15 KG 499:-

Lone Star Lamm & Ris 437 KR 15 KG

Nutra Nuggets Lamm & Ris 429:- 15 KG

Purina Pro Plan Adult Lamb & Rice 15 KG 499:-

finns säkert fler foder med Lam priserna är bara ca priser kan ju skilja från affär till affär. inget av dom här foderna är bara lam baserade då får man lov att köpa ett dyrt svensktillverkat foder finns ju en uppsjö av såna dom brukar ha ca 60& lam

• rottisRhino

Blev faktisk förvånad att min funkade bra på ett väldigt billigt foder..Han har känslig mage o vi har testat alla möjliga dyra foder..o det funkade sisådär..inte 100%.Testade en dag att ge honom ett billigt foder med lamm o ris av märket Friskies o va förvånade vi blev..Så nu har han ätit det i snart 5 mån o det har funkat bra..peppar peppar..Men vore jag du vet jag inte om jag hade vågat mixtra med fodret igen om han nu verkar må bra av just det fodret.

Svar på tråden Vilka hundfoder är det bara lamm i?