• Lukka

Hur många kalorier/points?

Har börjat banta med Nupo, men vissa måltider väljer jag att äta mat istället, men NYTTIGT. Till lunch idag åt jag en stor tallrik med följande: Isbergssallad (ca en näve), 1 tomat, lite groddar, kokta bönor, kokta ärtor och majs (ca 3-4 matskedar), en tesked med rödlök, 1 liten morot, 1 ägg samt 1 matsked keso. Till det åt jag en hårdbrödsskiva men utan något pålägg, inte ens smör. Hur mycket kalorier/points har jag fått i mig vid lunch tror ni? Det finns en bild på grönsakstallriken i mitt galleri, så ni ser hur pass mycket grönisar jag åt. (Tallriken är en normalstor mattallrik.)

• Svar på tråden Hur många kalorier/points?
  • JooCee

Det med pointsen vet jag inte, MEN... äter du så lite fett som du äter nu så kommer du att gå upp i vikt direkt då du börjar äta mera normalt igen. Fett är inte farligt, om det är rätt fetter. Det är socker man bör akta sig för. Försök äta avocado, oliver, banan, lax och sådanna fetter som är bra ist för att undvika dem. Ägg är iofs bra fett oxå tror jag.

• SysterHedvig

det som kostar points till din lunch var majs, bönor (tror jag - vilken sort?) ägg, keso och smörgåsen. Jag reagerar precis som JooCee över avsaknaden av fett - 10 små inlagda oliver kostar t.ex. inte mer än 0.5 p

• Lukka

JooCee:
    Det är ju inte så att det som jag åt till lunch är det enda jag äter vid varje måltid. Men det här är OT. Det du skrev är jag medveten om, tack ändå, men jag vill ha svar på hur mycket jag stoppat i mig vid lunch.

• Lukka
    SysterHedvig skrev 2007-05-19 14:36:19 följande:
    det som kostar points till din lunch var majs, bönor (tror jag - vilken sort?) ägg, keso och smörgåsen. Jag reagerar precis som JooCee över avsaknaden av fett - 10 små inlagda oliver kostar t.ex. inte mer än 0.5 p
    Ja, jag vet det . Se inlägg 3. Men nu var det ju inte det jag ville ha reda på, hur man äter rätt, utan bara vad denna grönsakstallrik innehöll i kalorier. Hur många kalorier/points tror du majsen, bönorna, ägget, keson och smörgåsen "kostade"?
  • SysterHedvig

nu ska vi se då - smörgåsen går inte att svara på utan att jag får näringsvärde eller vilken typ det är - sport, husman, graham, vete, delikatess och glutenfri kostar 0.5p/skiva medan finn crisp, flatbröd, tunnbröd kostar 0.5 per 2 skivor.

majs - 1p/dl
    ägg - 2p
    bönor - 2p / 1.5dl

keso -1p/3 msk

• Lukka

SysterHedvig:
    Tack för hjälpen!
    Brödet jag äter innehåller per brödskiva:

Energi 143 kJ/34 kcal
    Protein 1,2 g
    Kolhydrater 5,8 g och därav socker: 0,3 g
    Fett 0,6 g
    Fibrer 1,6 g
    Natrium

• Lukka

Och hur många poäng per dag ska kvinnor stoppa i sig?

• SysterHedvig

det beror på en massa olika förutsättningar som din ålder, vikt och så vidare :) men det kan du hitta på nätet. Din macka uppskattar jag är värd 0.5 p

• Lukka
    SysterHedvig skrev 2007-05-19 15:45:47 följande:
    det beror på en massa olika förutsättningar som din ålder, vikt och så vidare :) men det kan du hitta på nätet. Din macka uppskattar jag är värd 0.5 p
    Hittar inget. Har du ngt tips på vettig hemsida?
Svar på tråden Hur många kalorier/points?