björnbärspaj recept någon?
Hej!
Sitter här och är paj sugen. Har ett paket björnbär i frysen... Har även melon, äpple och banan hemma. Någon som har ett gått paj recept? (utan mjölk för de har jag inte )
Hej!
Sitter här och är paj sugen. Har ett paket björnbär i frysen... Har även melon, äpple och banan hemma. Någon som har ett gått paj recept? (utan mjölk för de har jag inte )
vanlig smulpaj går att göra med björnbär eller andra frukter.
kolla www.arla.se eller www.ica.se, de brukar ha bra recept! lycka t med pajen! :)
Björnbärspaj med citron-crème fraiche
1 Paj
Pajskalet
2 1/2 dl Vetemjöl
75 g Smör
1 Äggula
1/2 dl Vit sirap
Fyllningen
2 Äggvita
1 dl Florsocker
1 ts Vaniljsocker
1 dl Mandel; hackad
1/2 l Björnbär; kan bytas mot -andra frukter eller bär
Såsen
1 Burk crème fraiche
3 tb Florsocker
1 Citron; rivet skal och saft -från
1 Paj räcker till 6 personer.
Arbeta samman alla ingredienserna till degen. Klä en pajform, ca 22 cm i diameter, med degen och nagga botten. Ställ i kylskåpet i 30 minuter. Sätt ugnen på 175°. Förgrädda skalet i 15 minuter. Vispa äggvitorna till ett fast skum. Tillsätt sockret och vispa ytterligare någon minut. Vänd ner mandeln och bären försiktigt i äggvitesmeten. Lägg smeten i pajskalet och grädda mitt i ugnen i ca 20 minuter. Marängen ska få färg. Vispa crème fraichen och florsockret. Tillsätt citronskalet och ~saften. Servera pajen ljummen tillsammans med såsen.
Det här behövs för 6-8 port:
100 g smör eller margarin
100 g mandelmassa
3 1/2 dl vetemjöl
2 msk kallt vatten
Björnbärskräm:
4 äggulor
2 msk socker
2 dl vispgrädde
1-2 tsk vaniljsocker
1/2 liter björnbär
Garnering:
björnbär
Ugn: 225°
Klicka för större bild
Gör så här:
1. Finfördela matfett och mandelmassa till en grynig massa, i mjölet. Tillsätt vattnet och arbeta raskt ihop till en deg. Lägg den kallt att vila ca 1 timme.
2. Tryck ut degen i en form gärna med löstagbar kant ca 26 cm i diameter. Grädda mitt i ugnen ca 10-15 minuter.
3. Vispa samman äggulor, socker och grädde i en kastrull. Sjud under vispning tills krämen tjocknar. Låt krämen kallna. Ställ gärna krämen i kylen.
4. Lägg björnbären i en mixer eller matberedare. Kör till puré. Passera purén i en trådsil.
5. Rör ner björnbärspuré och vaniljsocker i krämen. Smaka av. Ställ krämen en stund i kylen.
6. Ta det kalla pajskalet ur formen. Fyll det med krämen.
7. Fördela björnbären ovanpå.
Tips!
Både pajskalet och björnbärskrämen kan göras i god tid. Fyll sedan pajskalet strax innan desserten ska serveras.