Russin till småbarn?
Hur är det med russin, hur påverkar det magen? Blir man lös/hård eller inget alls? Och bör man vara försiktig med att ge det, med tanke på socker osv eller är det fritt fram?
Hur är det med russin, hur påverkar det magen? Blir man lös/hård eller inget alls? Och bör man vara försiktig med att ge det, med tanke på socker osv eller är det fritt fram?
Jag har också funderat på det där. Det borde ju vara okej, tänker man, eftersom det bara är vindruvor och på innehållsförteckningen står det "vindruvor", typ. Men det är ju ändå sött så jag ger inte det till min dotter. Tror att det är väldigt skadligt för tänderna.
När vi var hos första besöket hos tandhygienist med vår dotter så hon att russin var värre än godis för tänderna eftersom de fastnar i tänderna och sitter kvar i flera timmar. Max en gång i veckan tyckte hon man skulle äta russin. Man blir lös i magen av russin.
Jag har hört att man ska vara försiktig med russin då det är välldigt sött.
En mamma på öppna förskolan hade varit på ett infomöte där en tandhygienist var med. Den personen hade sagt att russin inte var bra för tänderna. Det är för sött och fastnar visst lätt på tänderna. Det här alltså vad jag har fått berättat för mig och inte hört själv tyvärr. Men det kan nog stämma tror jag.
Hur det påverkar magen vet jag inte.
Visst att russin innehåller fruktsocker, och mer koncentrerat än i vindruvor men skulle du gett 8 vindruvor kan du ju ge 8 russin och få ett nullsummespel i mängden socker
Fördelen med torkad frukt framför andra sötsaker som godis och glass är att torkad frukt bara innehåller frukt och inte en massa andra tillsatser.
Så för mig är torkade frukt istället för godis, inte istället för färsk frukt men när andra barn får en skål med ahlgrens bilar, hallontoppar och ostbågar får vår kille russin, torkade aprikoser, mandlar och lite havrefras
Toppen tycker han!
Visst, samma mängd socker som vindruvor, men farligare för tänderna eftersom det sitter kvar så länge och fräter.
Jag fick altid russin och couscous istället för gröt eller välling,för det har jag aldrig tyckt om.
Så länge man borsta tänderna är det ingen fara.
precis, det där med "sitter kvar" är ju relativt
min son har precis fått kindtänder och på framtänderna "sitter det ju inte kvar" så mycket
Och som sagt, står valet mellan färsk frukt och russin, välj färsk frukt, står valet mellan russin eller godis - välj russin.
ger man det med måtta är det nog okej, som typ istället för godis. Så borsta tänderna noga.
Russin ska man INTE ge till barn under 3 år! Inte för tändernas skull utan för att det kan bildas nån form av farlig jästsvamp.