• Fru U

Kan man bota mjälleksem?

Jag har mjälleksem på näsan, runt näsan, lite i ögonbrynen och i öronen (suck). Behandlar med svampmedel som innehåller kortison och för det mesta så håller salvan eksemen i ganska bra schack men ibland så blossar det upp och sprider sig (för att sen gå tillbaka till att 'bara' vara  de fläckar jag alltid har)¨

Jag har läst allt jag kommit över och alla verkar säga det samma: att man inte kan bota det, knappt ens hålla det borta eller i schack.

Men kanske någon här på FL vet nåt tips eller trick man kan ta till? För det är inte kul med röda, flagnande fläckar i ansiktet (öronen kan man ju alltid dölja med håret)

Live and let live
  • Svar på tråden Kan man bota mjälleksem?
  • ptoa

svamp gillar socker!
    bort med socker i alla former från din kost, även allt som är vitt, t ex mjölkprodukter, mjöl,bröd, ris, pasta.

• Fru U

Äter för det mesta enligt GI men det har inte gjort nån större skillnad :(

Live and let live
  • ptoa

men GI maten innehåller socker och hur är det med mjölkprodukter?

• Fru U

Jag äter mest kött och grönsaker och ägg fast iofs så använder vi ju laktosfri mjölk och där är det ju mycket socker

Live and let live
  • ptoa

i laktosfri mjölk är det inget socker (pga utebliven laktos)
    Äter du frukt? Vilka?
    Kan du ge ett exempel på din mat? Dagsmeny t ex?

• Fru U

laktosen är ju spjälkad till bla glukos som ju är socker

Jag älskar cola och där är nog min bov

Live and let live
  • Oscars mamma

HTH creme sägs hjälpa lika bra som kortison, man ska smörja in rikligt så försvinner det.

• Fille Fjonkan

Använder du mjällschampo också? Kan rekommendera Fungoral för ändamålet. Det, tillsammans med salva med kortison, hjälpte en vän till mig.

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
Svar på tråden Kan man bota mjälleksem?