barnmat - köttfärs
Jag tänkte göra egen barnmat för första gången. Är det ok att göra på köttfärs och i så fall hur gör jag?
Jag tänkte göra egen barnmat för första gången. Är det ok att göra på köttfärs och i så fall hur gör jag?
du kan göra som du bruakr göra, men minska ner på saltet. Hur gammalt är barnet??
snart 7 månader
Jag gjorde tre rätter när lillan var liten från ca 6 mån.
Köttfärs kokar den med lite vatten och lite kryddor. Mixar ärtor och kokar risolini (pastaris/pasta som är så små som ris) och gör en vitsås och blandar ihop.
Fiskblock kokar med kryddor och ärtor eller majs och så ris. Och en vit sås.
Jag hade turen att hitta kyckling färs och gör samma med det.
Går oxå att blanda i potatis dock så var det lite svårare att frysa men potatis.
Det är inte så svårt som det ser ut.. dock så älskar jag mixerstaven!
Vill man så kan man göra vitsås på potatismjöl så blir det skonsammare mot magen.
Jag brukar göra köttfärsås på nötfärs, krossade eller passerade tomater, lite riven lök, morötter, svartpeppar, oreganp och ibland lite vitlök i.
Inget salt i till en så liten bebis bara!
Koka i tomatsås Blir jättebra. Använd gärna saltfri buljong och färska kryddor (t.ex persilja)
Nu är min son lite äldre men jag har gjort lasange. Precis som vår fast utan salt. Sedan gör jag även crépes med köttfärs i. Mumsigt!!!
jag gör som vanligt fast tar bort krossade tomater- tar mera vatten istället.
lite lök,vitlök basilika, oregano o timjan
inget salt
lite buljong
lite ketshup
pasta
och först tyckte jag det blev så stora bitar även om jag mixade men om man hade i mera vetten så blev det bättre.
Bellsebub
Japp risoni.. helt perfekt.