• Anonym (medberoend)

hur funkar REVIA ??

min sambo har fått revia att äta för antabusen funkar inte för honom.
    men vad händer med kroppen om man äter dem och dricker på det???
    kan man börja att spy eller finns det andra tecken att gå efter??

• Svar på tråden hur funkar REVIA ??
  • Anonym

Vad jag har förstått så ger inte Revia några symtom på samma sätt som antabusen när man dricker alkohol. Det är inte farligt att dricka när man äter det. Jag har en i släkten som äter Revia hon säger att den tar bort toppen så att säga om man dricker det känns inte lika "skönt" att bli onykter och suget finns inte där heller. Tyvärr har den ju inte skrämseleffekten att man blir dålig om man dricker på den.

Om man är alkoholberoende, men har slutat dricka, kan man få ett återfall som gör att man fortsätter att dricka alkohol mer eller mindre okontrollerat. Även en mycket liten mängd alkohol kan utlösa en sådan okontrollerad alkoholkonsumtion hos en del personer. Revia minskar risken för att man ska få ett sådant återfall. När man tar medicinen minskar också antalet dagar som man dricker mycket alkohol vid ett återfall.
    'Detta beskriver även när jag läste om Revia på sjukvårdsrådgivningen.

"Alkohol påverkar stora delar av hjärnan, framför allt aktiveras de delar av hjärnan som styr lustkänslor och belöningssystem. Förmodligen frigör alkohol opioider i hjärnan, det vill säga substanser som påminner om morfin, som bland annat minskar smärtupplevelser och ger ökat välbefinnande.

Det verksamma ämnet i medicinen, naltrexon, motverkar effekten av opioider. Det är inte helt klarlagt hur naltrexon verkar men möjligen kan upplevelsen av det välbefinnande eller det rus som alkoholen framkallar bli mindre. Detta minskar risken för att en liten mängd alkohol medför en dryckesperiod."

Verkar hitills fungera bra för min släkting då problemet för hennes del just var långa dryckesperioder då och då. Hur går det för din sambo?

• Anonym (medberoend)

han har alldrig ätit den regelbundet. han dricker inte varje dag men det är tillräckligt eftersom vi har barn. Det är som han vill att jag ska lämna honom, hans kroppspåk men inte hans ord. Han vet också att jag inte bara kan det för mitt jobb, får inga rena dagtider och det är inte lätt att få tag på ett annat heller.
    får väll se vad som händer.....

Svar på tråden hur funkar REVIA ??