• Anonym (undrande)

kan en god man besluta om försäljning av "dements" hus...

Min mormor har en bror som är dement och flyttat till ålderdomshem. Han är dement med stort D - kommer ej att komma hem igen. Hans hus är min mormors föräldrahem och jag och sambon är ev intresserade av att köpa det. Hur fungerar detta!? Min mors kusin dvs...."den dementes" systerdotter har utsetts till godman för honom eftersom han inte har ngn annan familj. Kan en godman besluta om försäljning av huset utan övriga familjemedlemmars tillåtelse!? Hur fungerar det. Han själv, kan inte fatta några sådana beslut då han som sagt är dement....

Tacksam för upplysning....

• Svar på tråden kan en god man besluta om försäljning av "dements" hus...
  • isasdream

ja det kan han. en god man tar över allt ekonomiskt ansvar.

• Elsans

Absolut, det är det man har en god man till.

• Diwa

skillnad på god man och förvaltare....kolla reglerna noggrannt innan ni säljer huset om hon är god man...

finns fler arvingar efter mannen kan det bli diskussion senare

~*~Vitiis nemo sine nascitur~*~ (20 dagar kvar till semester)
  • isasdream

godman har fullmakt att ta allt ekonomiskt ansvar. arvsrättten träder in först vid dödsfall.

• mamsen76

Det beror på om det är ett fullt godmanskap eller inte. Det finns tre delar: förvalta egendom, sörja för person och bevaka rätt. När det gäller den ekonomiska biten så är det "förvalta egendom". Detta är den absolut vanligaste punkten man har med så jag antar att så är fallet även för er.

Ett tips: Kontaka överförmndarnämnden i din kommun så ka dom hjälpa dig om du vill framföra klagomål eller dyligt

På sophögen låg en giraff......
  • Diwa

För vissa av den gode mannens eller förvaltarens åtgärder för den enskildes räkning krävs enligt lag överförmyndarnämndens samtycke.

Överförmyndarnämndens samtycke krävs vid

• uttag av spärrade bankmedel

• köp, försäljning, inteckning och uthyrning av fast egendom, tomträtt och bostadsrätt

• vissa placeringar i försäkringar, aktier och utlåning

• upptagande av lån, borgen eller andra skuldförbindelser för den enskildes räkning

• drivande av rörelse

• vissa åtgärder i samband med dödsboförvaltning, bodelning eller skifte; ett praktiskt viktigt fall är vid arv som tillfaller huvudmannen – under sådana förhållanden skall vanligtvis en arvskifteshandling upprättas och tillsammans med bouppteckningen sändas till överförmyndarnämnden för granskning och godkännande.

Kontakta överförmyndarförvaltningen för ytterligare information. Vissa av de ovan nämnda åtgärderna och förfarandet hos förvaltningen finns beskrivet i särskilda broschyrer som du kan hämta på överförmyndarförvaltningens webbplats.

http://www.vasteras.se/overformyndaren/Fordigsomargodmanellerförvaltare/

Gissar att samma regler gäller överallt...

Har precis gått igenom alla regler eftersom jag själv har fullmakt åt en person (samma som god manskap)

~*~Vitiis nemo sine nascitur~*~ (20 dagar kvar till semester)
  • mamsen76

Visst är det som föregående talare säger men i regel så brukar nämnden godkänna husförsäljningar. Vill ni anföra ngt emot en föräljning så måste ni vända er till nämnden med ett klagomål och inte ens då är det säkert att en försäljning kan stoppas.

På sophögen låg en giraff......
  • Gelis14

jag gissar på NEJ. En Godman har inte automatiskt hand om personens pengar. Man måste ha den enskildes godkännande vid sådan stor affär. Dock behövs inte godkännande för att köpa bla mat mm. Man ska värna om den enskildes livssituation. Däremot kan en förvaltare ha hand om ekonomin och ta större beslut. Så tror jag att det är iallafall.

Svar på tråden kan en god man besluta om försäljning av "dements" hus...