• Ailie

Ögonfärg! från blå till brun?

Kan mörkblåa ögon bli bruna senare? Min sambo har mörkbruna och jag trodde alltid vår pojk skulle få ögonen efter honom eftersom det är mer dominant. Men istället fick han mina blå.
    Kan det ändras? Jag har hört olika åsikter om detta! Alla säger olika :) Men söt är min son ändå såklart, men är nyfiken på om de kan bli annat?

• Svar på tråden Ögonfärg! från blå till brun?
  • mamsen76

Upp till 6 månader kan det ändrar och i undantagsfall även senare. Det där med att mörka ögon är mer domint stämmer inte riktigt. Det räcker med att ngn av er har ett blått anlag så är chansen 50-50.

Både mina föräldrar har så gott som svarta ögon, den enda med blå ögon i min släkt är min mormor och min dotter fick blå ögon...

På sophögen låg en giraff......
  • Tjohalia

det sägs att alla barn har blåa ögon när dom föds och att dom vid ungefär 6 månaders ålder har den färg dom senare oxå kommer att ha, däremot kan den fortfarande ändras, tex bli ljusare.

• sassy123

Om du har blåa ögon och din sambo har bruna men har ett anlag för blått så är chansen att er son får blåa ögon 50%. Det kan ta upp till ett år innan färgen ändras. Min son är 6 månader och hans ögon har precis börjat ändra färg.

• Alle

Min dotter har haft ögon som pepparkorn från födseln fram till ca 6 års ålder, nu är de hasselnötsfärgade med gröna stänk.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • korven72

min son föddes med blåa ögon... efterhand ändrades dom och nu har han världens sötaste nötbruna ögon!!!

• Lilla Lillan

Min svägerskas son hade bruna ögon när han föddes, så alla barn har alltså inte blåa ögon när de föds.

• Sing Star

Min tjej hade blå ögon när hon föddes. När hon var tre månader så låg hon i något gränsland mellan blåögd och brunögd och vid femmånader kunde vi med säkerhet säga att hon var brunögd.

ღ ♥ ღ JOHANNA i mitt hjärta ღ ♥ ღ
  • chillie

Min femåring hade blåa när hon föddes. Vid 6 månader hade hon militärgröna. Vid 1 årsålder hade dem övergått till mörkbruna.

Minstingen här fick bruna när hon var runt 6 månader

Svar på tråden Ögonfärg! från blå till brun?