• Mitsuko

vad är skummjölkpulver

hallå!

Ja ska prova att inte äta mjölkprodukter några dagar för att min dotter e så knottrig, tänkte kolla om det blir bättre då.

men funderar på, hon dricker ju välling från semper
    o det står att det är skummjölk pulver, vad är det? är det samma sak som mjölkprodukt?
    för i så fall måste hon ju sluta med det också då!

• Svar på tråden vad är skummjölkpulver
  • listo

Ja, skummjölkpulver är en mjölkprodukt. Om du ska testa att helt utesluta mjölkprodukter så måste du använda en annan välling också.

• Mitsuko

oki, o det finns såklart alternativ i affärerna???

• Zel

Det finns EkoGo gröt och välling, samt Sinlac gröt som går att dryga ut och använda som välling. Bägge är helt mjölkfria.

• Mitsuko

okey, då ska jag köpa något sånnt o prova nästa vecka...
    blir svåt utan min fil på morgonen=) o vi använder ju mycket grädde mjölk och creme fraiche i matlagningen, men vi ska absolut prova.

• Zel

Tips: Oatly har en serie produkter som används istället för mjölk och grädde i matlagning. Det smakar inte exakt samma, men ger ganska mycket samma resultat. Finns tyvärr inget riktigt substitut för fil eller creme fraiche.

För att göra välling på EkoGo brukar jag koka upp vatten till maxtemp, sen blanda med Oatly H+ (alternativt Icas Solhavre) tills det blir en bra temperatur (runt 50 grader). Sedan tillsätter jag mjölkfritt grötpulver, cirka 5 matskedar på 2 dl vätska. Skakar, tillsätter extra vatten eller Oatly för temperaturens skull.

• listo

Det finns massor av bra alternativ i butikerna. T.ex finns en matlagningsgrädde från Oatly, den heter iMat, smakar kanon (jag använder bara den).

• Ninni68

Min brorson är allergisk mot mjölkprotein (och ägg), så hans föräldrar har fått upptäcka nya saker i mejerihyllorna... han ammar fortfarande en del. Jag köpte en sojabaserad creme fraiche-liknande grej på deras uppdrag häromdagen, kommer inte ihåg vad den hette nu, Alpro Soya kanske. Eller något liknande. Var i alla fall en rund halvliters burk, i grönt och blått tror jag. Min bror gjorde en sås till grillat kött på den, smakade precis som om den varit gjord på creme fraiche.

Kolla noga på barnmatsburkarna! De upptäckte nämligen att det är mjölk i en del åttamånadersburkar, stackars brorsonen får utslag direkt när han äter något med mjölkprotein .

De upptäckte allergin när han började äta gröt. Innan dess när han helammades hade han varit torr i huden och haft en del utslag, men när han åt gröt som det ju är mjölk i fick han direkt mycket mer utslag. Och då gjorde de allergitest.

• Blå Flygare

Välling: EkoGo välling eller mjölkfri ersättning + mjölkfri gröt. Späd inte ut grötpulvret med bara vatten, då ger den inte tillräckligt med näring. Kanske kan de funka med havredryck (oatlys H+ eller solhavre) plus grötpulver, men man får veta att det inte alls ger samma mängd energi som vanlig välling.

Fler tips finner du här: www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b39425.html mjölkfritt
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43681.html vällingar
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b49248.html andra recept
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43684.html barn-gröt

Svar på tråden vad är skummjölkpulver