Av maskning av innekatter?
Hur ofta bör man avmaska innekatter??
Hur ofta bör man avmaska innekatter??
när dom visar tecken på mask,har aldrig avmaskat min innekatt han är snart 3½år.
Eftersom man tömmer lådan så ser man om katten fått mask. Om man misstänker mask (t.ex. att katten tappar i allmänkondition, blinkhinnorna är framme etc.) är det en bra idé att skicka in ett träckprov till sva. Det är onödigt att avmaska utan att det behövs.
Vi avmaskar en gång om året samt om vi har kattungar så tar vi ALLA djuren i samband med bebisarnas avmaskningar.
Vill absolut inte vänta för att se OM de fått mask. Inget bra att avla med katter som bär på ev. mask heller.
man ser INTE i kattlådan om katten har fått mask. Det är ytterst ytterst sällan man ser det där. Ev kan man se små "risgryn" vid svansen, eller pyttepyttepyttesmål maskar i avföringen- men då gäller det att stoppa ner näsan långt i lådan och hur ofta gör man det? Dessutom måste det vara helt nybajsat... de flesta maskar syns inte överhuvudtaget.
Har själv inte innekatter, så jag vet inte hur man gör med dessa, våra ute/inne-katter avmaskar vi två gånger om året. Katter som jagar ute får mask, en regel snarare än ett undantag. Men det gäller förstås även innekatter om det finns risk för att de har tagit möss inne?
Men oavsett om man har ute- eller innekatt bör man inte avmaska på rutin. Visst, misstänker man mask kan det vara lämpligt, och har man då fler katter som visar tecken bör man avmaska alla, men inte som förr (eller kanske fortfarande i en del kretsar) "två gånger per år för säkerhets skull" även fast man saknar misstanke. I förlägningen leder det till resistens, precis som onödig antibiotikaanvändning gör.
uttryckte mig luddigt, skulle varit "ungefär två gånger om året" för det blir det, rätt vad det är så är de de små äckliga risgrynen i svansen igen.... *blärrk och uääärrrk*