• misan24

ricinolja....

Måste bara fråga om det är någon som vill dela med sig av sina erfarenheter av ricinolja? Både bra och dåliga.

• Svar på tråden ricinolja....
  • Shaun the sheep

nej nej nej! om du söker här på fl efter inlägg om ricinolja så får du veta lite mer,
    jag är inte SÅ insatt. Men det är tydligen riktigt farligt, och inget som rekommenderas alls!

BF 28 maj♥♥
  • Shaun the sheep

det kan ge riktigt onda sammandragningar och så tror jag. jag minns inte så mycket, men sök så får du läsa.

BF 28 maj♥♥
  • misan24

Har läst här på fl och som det verkar är det inte bra, men vill ändå veta om det funkat för någon??

• Ananaspaj

VARNING för det, du får bara magknip, pinvärkar som ingen effekt har förutom att du själv blir utmattad!

• Vraket

ricinolja är väl egentligen inte för någon att äta, oavsett om du är gravid eller inte...

• Ananaspaj

Hittade detta...verkar inte särskilt lämplig att inta någon gång nej!

"Ricinolja, Oleum ri'cini, laxerolja (eng. castor oil), är en fet olja som erhålls ur fröna från ricinväxten. Den har framställts fabriksmässigt i stor skala i Indien med flera länder, samt flera västländer.

Oljan bereds genom att fröna skalas, och kärnorna krossas och kallpressas. Genom varmpressning eller direkt urkokning med vatten erhålls särskilt i Ost- och Västindien sämre olja, som inte används i medicin. För att befria oljan från giftiga proteiner (ricin) urkokas den med vatten eller löses i alkohol, varpå lösningen upphettas i hermetiskt slutna kärl och uttvättas med kokande vatten, som sedan genom uppvärmning avlägsnas.

Frisk och god ricinolja är tjockflytande, färglös eller endast svagt gulaktig, klar och genomskinande samt saknar lukt, men har en fet, först mild och sedan något rivande samt för de allra flesta mycket obehaglig smak. Vid -17 °C eller -18 °C stelnar ricinoljan, men blir redan vid 0 °C kornig. Med salpetersyrlighet ger oljan efter några timmar fast, ljusgult elaidin. Den löses i alkohol samt 1-3 delar sprit vid +50 °C. Oljan bör förvaras i väl slutna flaskor på mörkt och svalt ställe, således bäst i en källare.

Ricinoljan var länge ett allmänt använt laxermedel, som i dos av 1-2 matskedar i regel efter några timmar gav en säker avförande verkan. Många sätt att underlätta den obehagliga oljans intagning förekom, men den enklaste och lättaste metoden var, enligt ofta bekräftad erfarenhet, att genom omröring fullständigt inmänga en matsked olja i en kopp kokhet mjölk till ett slags emulsion som, egendomligt nog, har både utseende och smak av havresoppa. I små doser, 1 tesked varannan timme, är ricinoljan ett beprövat men föråldrat medel mot diarré.

Ricinolja har goda smörjande egenskaper. Den används därför ibland i maskiner och högt trimmade motorer där det ställs höga krav på smörjningen. En nackdel är dock att oljan kan vara aggressiv för vanliga tätningsmaterial, membran med mera och att det i sådana fall kan vara nödvändigt att materialet i tätningarna är naturgummi.

Delar av denna artikel utgörs av bearbetad text ur Nordisk familjebok, utgiven 1904?1926.(Not)
    Den här artikeln är hämtad från sv.wikipedia.org/wiki/Ricinolja

• Shaun the sheep

ujuj, smörjmedel! va tokigt att nån ens kommit på idéen att dricka detta :O

BF 28 maj♥♥
  • Little Bouncy

Min mamma har tagit ricinolja vid fyra av fem graviditeter.Det som är bra är att värkarna sätter igång direkt om man inte orkar vänta.Det som är negativt är att det kan gå alldeles för fort och det kan vara skadligt både för mamman och barnet.Har dock fyra välmående syskon.Har funkat varje gång för henne då alla förlossningarna har satt igång 2 timmar efter att hon intagit det.
    Ricinolja köper man på apoteket,det är ett slags magmedel.
    1 msk ricinolja och en burk lättöl sätter fart på det hela enligt henne.
    Nu är detta något man tar på egen risk då det kan få negativa följder.Den sista förlossningen gick för fort och hennes kropp hann inte riktigt med.Men jag tror att när det är dax för mig kommer hon att stå där med ricinoljan och en burk lättöl.

• Scrapmom

Ricinolja kan orsaka oerhört snabba förlossningar som iom att de är så snabba innebär risker både för mamma och barn.

Svar på tråden ricinolja....