Läkarintyg vid vattkoppor?
Då försäkringskassan vill ha läkarintyg om barnet är sjuk mer än 7 dagar, hur gör man då vid vattkoppor? Vattkoppor brukar ju vara i ca 2 veckor, måste man då gå till läkaren för att få detta intygat?
Då försäkringskassan vill ha läkarintyg om barnet är sjuk mer än 7 dagar, hur gör man då vid vattkoppor? Vattkoppor brukar ju vara i ca 2 veckor, måste man då gå till läkaren för att få detta intygat?
Ett läkarintyg kan endast få av läkare och läkarintyg behövs efter 7 dagar.
Kontakta sjukvården på telefon och se om det räcker, men läkarkontakt krävs!
sorry, formulera mig lite otydligt. Självklart måste man gå till läkare för att få läkarintyg. Jag menade mer att jag var förvånad att man måste gå till läkare för jag har aldrig hört av vänner eller kollegor att de behövt gå till läkaren vid vattkoppor för intyg till fk.
Det kanske har berott på att de inte behövt stanna hemma mer än en vecka? Inte speciellt vanligt att det tar längre tid i min bekantskapskrets.
De kan ju också ha ordnat det via telefon.
De flesta koppor kommer ju inom 1-2 dagar och sen tar det ju inte mer än 5-7 dagar innan de torkat.
hos oss ringer man till bvc och de skickar ett läkarintyg hem. de vill inte ha besök av vattenkoppsbarn vare sig på vårdcentralen el bvc pga av smittrisken.
här skriver BVC eller till och med distriktsköterskan intyg på vattkoppor!
Fk har godtagit intyget från distriktsköterskan.. läkare vill oftast inte träffa barnet då dom inte vill att man kommer dit!
När bör man be om intyget, första dagarna när han blir sjuk eller efter de 7 dagarna som man får vara hemma utan läkarintyg för fk?
när en 5 dagar gått och man ser aztt det inte kommer gå att ta sigtill dagis/ skola inom sjunde dagen! om dom skriver det för tidigtkan Fk sätta sig emot!!
lycka till
ok, tack för all info
Ett tips:
Om ni har försäkringar på era barn så kan det vara bra att ändå ha en läkarkontakt via telefonen.
Min dotter fick stora ärr i ansiktet som vi nu, tack vare läkarkontakten, eventuellt kan få ersättning för.