Folk som lever på bidrag och medvetet gör allt de kan för att inte hamna i jobb
Jag känner till folk som år efter år har gått på socialbidrag eller a-kassa trots att de är fullt arbetsför och när jag frågar dem varför de inte vill jobba så säger de att det är så skönt att vara ledig då de har möjlighet att ägna sig åt sina fritidsintressen eller barn om de har det. I mina ögon är det helt fel och jag har även sagt åt dem att de utnyttjar systemet men till svar får jag att de bara utnyttjar sina lagliga rättigheter och att de inte har för avsikt att jobba såvida ingen tvingar dem til ett jobb och att de inte har dåligt samvete över att de lever på andras skattepengar.
När jag frågar dem hur fan de har lyckats undvika att få ett jobb år efter år så har jag fått till svar att det är väldigt enkelt, genom att bara söka jobb som de inte är kvalificerade till, skriva dåliga ansökningar och kräva orimliga löner så är det inga problem att inte få jobb. Och när de mot all förmodan har lyckats komma till en anstälningsintervju så har de genom att uttryckligen visa på att de inte är ett dugg intresserad av jobbet sett till att inte gå vidare till en provanstäldning.
Vad ska man göra med personer som dessa, ska man se till att dra in alla bidrag för dem så de tvingas ut i jobb igen eller är det fel väg att gå. Alla har rätt till mat och bostad enligt svensk lag och dessa personer är inte så brydda över materiella ting utan de nöjer sig med dessa saker för att de skall vara till freds med tillvaron.
Så vad anser ni om personer som dessa ska man hylla dem för att de är så smarta att de lyckas lura systemet eller ska man förbanna dem för att de genom sitt agerande förstör för dem som verkligen är berättigad och behöver dessa bidrag.