• Anonym

Frösunda assistans

Finns här någon annan än jag som har dåliga erfarenheter av frösudaiss? Jag arbetade som persoling assitent åt försunda min tjänst vat 75% jag skulle inte arbeta mer eftersom jag hade 25% ersättning från fk inga problem sa de vid anställningens början. Jag utbildavårdbiträde hade arbeta inom äldre vården i ca 12 år fick lägsta tim lön 85kr som om jag både skande utbildning + erfraenhet. Flern jag spm råkat utförsamma sak??

Sen sakndes folk jämnt och ständigt vilket innbar att frösunda ringde mig alla mina lediga dagar mer eller mindre tvinga ut mig på jobb lova att få byta arbetspass men fanns aldrig folk!!?

Så de slutde med at min 75% blev 210% så jag var ju tvungen att säga från mig ersättning från fk.

Men jag fick alltid fråga då jag svade nej jag kan inte arbeta mer vill du h jobba? trivs du inte etc??
    nej de de handlar jag orkar inte jag mår osv ja helatiden vill du inte jobba blev inkallde till alla cheferna då min chef var på semster ja otrevlig stämmning var de tycker jag.
    Slutade med att jag sa upp mig. Men nu ger frösunda mig dåliga refernser säger att jag inte vill arbeta?? vilket inte är sanr samt att jag utbilvigt från arbetspas vilket inte heller stämmer.Är så himmla arg.N¨gon mer än jag som drabbats av frösundas dåliga stil och löngner??

• Svar på tråden Frösunda assistans
  • Anonym (samma)

Tycker inte heller om Frösunda.. Superdålig lön, dålig organisering... Här rings det oxå när jag är ledig fastän jag har sagt att jag inte kan om dom ringer kl 7 på morron och vill att jag ska jobba om en timme.
    Ställer man upp / jobbar över så får man knappt ett tack..
    Nää, blä för Frösunda. Ska sluta snart tack och lov.

• Mammsen

Skulle välja ett annat assistansbolag än kommunen, började att ringa runt till olika företag, däibland Frösunda, dom skulle återkomma till mig veckan efter, det är nog snart 4 år sen, men dom har fortfarande inte ringt, n var dom iofs inte så jätteintressanta i mina ögon, men det visste ju inte dom, tycker på väldigt dålig policy att inte ringa upp när man avtalat det med en eventuell ny brukare.

• Anonym (jo då!!)

Hej TS,

Jag har själv inte arbetat som assistent där, men likväl inom administrationen inom ett konkurerande privat assistansbolag. Och det jag har hört om dem stämmer i mycket överens med det du har skrivit. Och den informationen har jag fått från assistenter jag intervjuat (som arbetat för dem). Lönen kändes låg tycker jag.... Och oerhört fräckt att utnyttja dig så mkt extra när du har en så uppenbar gräns vid 75%.

Sen vet jag att detkan vara svårt när assistansbolaget måste hitta en vikarie för en sjuk/frånvarande assistent. det handlar ju ofta om liv eller död att hitta någon som snabbt kan ta ett arbetspass - väldigt pressande för den som sitter och jagar runt efter personliga assistenter.

Det är dock ingen ursäkt för att tvinga dig att jobba 210% när du har en kapacitet för att arbeta 75%. Det jag tycker du ska göra omedelbart är att kontakta det fackförbund du är med i (för det är du väl?), så att de kan hjälpa dig i kontakten med din fd arbetsgivare.

Lycka till!

• Anonym

Jag sökte dit en gång och den enda frågan jag fick var: "Du har väl inga småbarn?" Jag var 25 år då och hade inga småbarn men jag och sambon planerade ett bebis då. Så då tänkte jag "där vill jag inte jobba" för om dem inte vill ha några med småbarn så ska dem bara anställa dem som är över 40 år i såna fall.

• Anonym (ck)

Ja jag känner igen det där!

För några år sedan arbetade jag en period för Frösunda och det jag upplevde som problem var dålig lön, rörigt och problemet med att få fram vikarier när någon blev sjuk. Många gånger satt jag kvar 12-24 timmar efter mitt pass var slut för att personen som skulle avlösa mig blivit sjuk och ingen vikarie kunde skaffas fram. Då kunde jag redan ha arbetat 24 timmar och var trött och slut, hur bra blir assistansen då för det som behöver hjälp?

Kan inte cheferna gå ut själv då om det fattas och de inte kan få tag på någon som vill jobba? Så gör vi i vårt bolag (äger ett eget bolag nu) för det är bolagets ansvar att skaffa fram personal men också att följa alla lagar för personalens väl och ve. Att tvinga ut någon som är sjukskriven låter mycket oansvarigt i mina öron....

• Mammsen

Men ag hittade ett privat bolag till slut, som enbart ser till brukarens bästa, inga problem med att få vikarier att skola in och använda när det behövdes. Inga problem med schemat, det fixade jag o personalen tillsammans utifrån skrivna lagar o regler. Inga som helst klagomål på lönen, alla fick högre lön när jag lämnade kommunen som ass.anordnare.
    Har heller aldrig sett något som helst negativt om "mitt" bolag. Jag puffar för privata, seriösa bolag, som ser till brukaren och inte kommunen som bara ser till pengarna/kostnaderna.

Opps sorry, utanför tråden igen......

• Anonym (jo då!!)

Håller med Mammsen - det finns seriösa bolag, det jag jobbade var ett sådant. Ett bolag som prioriterade att avlöna sina assistenter. I mina kontakter med FK så fick jag även det bekräftat - att vi hade "gott rykte" där. Däremot så får FK inte göra reklam för assistansbolag till funktionshindrade! Alla assitansbolag ska alltså ses som "lika". Vilket känns jä*ligt fel kan tyckas. Klart som sjutton att man som funktionshindrad och assistansberättigad vill veta vilka bolag som är "bra" och vilka som har dåligt rykte. Det är ju inte alla som har tillräckliga kunskaper, kraft, ork eller språkkunskaper för att själva ordna fram den infon!

• Anonym

Skönt att höra att de inte enbart är jag som har dåliga erfarnehera av frösunda assiats eller iss som de tydligen nyúmera kallas.

Men det tråkiga i samanhanget är att det spritt dåligt rykte om mig att jag ej är arbetsvilig så de finns inga i min kommun som villanstäla mig utan jag tvingas på grund av frösinda pelndla 15 mil enkel väg har ingen möjlighet att flytt dess värr så det känns uppenbarligen mycket surt.

Önska de fanns nånon sida på nete där man kunde betygsäta olika arbetsgivare både bra som dåliga så ingen ska behöva hamna i en så sitution som jag gjort.

• Anonym (ck)

Finns en sida: www.personligassistent.com som jag tycker är bra. Skrivs allt möjligt gällande personlig assistans där. Finns ett forum där man kan diskutera enskilda assistanssamordnare också.

• Anonym

Tack anonym (ck)!!!

• Verkligen

Min mamma och låssaspappa jobbade där förut och trivdes kanonbra..

• Anonym

Ja jag trivdes bra jag med tillsaman medbrukaren och dennes anhörigha däremot inte med frösunda som arbetgivare se ovan. Där har jag förstått så länge du bara säger ja och amen till allt inte har egna behov kan arbete när som helst hur som helt i vilken omfattning som helst så vist inga problem.

probelmet är om man av någon aledning inte kan vill arbete hel tid eller mer.

Svar på tråden Frösunda assistans