• Mini M

Massage/kiropraktor och gravid?

Hej,
    funderar här... Kan man gå på massage eller sånt när man är gravid?
    Har fått sån värk typ ischias som kommer från skinktrakten och strålar ner på baksidan av benet och det blir barar värre och värre... En kollega på jobbet rekommenderade en massör (Massa-fysen i Värnamo) som ska ha hjälpt henne vid liknande värk (fast hon var inte gravid) och det var inte ischias utan muskelknutor...
    Det är så illa ibland att jag knappt kan gå.. försöker jag stödja mig på benet så viker det sig bara. Föll ihop här på golvet idag till och med.
    Det kommer alltid mest på helgerna, vet inte om det beror på att jag är ute mkt i trädgården och grejar nu (dvs ojämt underlag) På veckorna känner jag det inte alls på samma sätt, men går alltid på jämna ytor och sånt då..
    Är gravid i v 15+5... känt liknande innan jag blev gravid men inte alls så här smärtsamt och det har kommit mer och mer för varje vecka nu...
    Törs man gå till en massör? Nån som har nåt bra råd?
    Tack på förhand!
    /M

• Svar på tråden Massage/kiropraktor och gravid?
  • Nim

Kan varmt rekomendera bade och! Det finns bade massorer och naprapater som har sarskild utbildning for gravida. EN timme har och dar nar man ar gravid och resultaten det ger for tex ischias och foglossning ar jatte bra! Kanske kolla natet eller din BM om hon kan rekomendera nagon i ditt omrade som specialicerar sig pa gravid massage/naprapat. Lycka till!

• Mini M

Åh, tack för svaret.. Ska se om jag hittar nån i veckan... Hoppas det hjälper, för detta gör superont...

• Ananaspaj

JAg rekommenderar att du hittar en osteopat, de brukar oxå ha behandlingar för gravida. Ex foglossningssmärtor, ischias mm mm. Kolla deras hemsida för att hitta en nära dig. www.osteopatforbundet.se tror jag att det är.

• Mini M

Jaha, det var ett helt nytt begrepp för mig... mm ska kolla in det... Tack... Vad kan en sån behandling tänkas gå på förresten?

• Nim

De ar inte billiga... men det hjalper ju som sagt! Jag bor i London och jag har betalat £30 (ca strax under 400kr) och det ar 'extra billigt gravid pris'. Annars brukar de kost ca £50. Men har ingen aning om vad det kan kosta i Sverige. Kan ju ocksa finnas gratis genom din BM...

• Ananaspaj

Mellan 350-500 kr beroende på hur lång behandling du får.

• Mini M

Okej, hittade en osteopat i Jönköping.. ska ringa imorgon... Tack!

• Mini M

Hej på er! Var hos en naprapat tillslut! Och vilken skillnad! Jag kan verkligen rekommendera att gå till nån som är kunnig vad det gäller naprapati och gravida. Han var superförsiktig men fick ändå ut alla knutor och sneda saker...
    Jag var jättesned i benen, höger ben var ca 1 cm kortare än vänster, men det fixae han till. Och jag hade ischiasangripna muskler i både höger och vänster sida av skinkorna... Fick sk triggerpunktsbehandling där. Ont gjorde det men nu är det mycket bättre!!!!
    Tack för råden!

• asparinC

Jag är i v.29 och var hos min kiropraktor i förrgår, hade galet ont i nakcken. Han är väldigt kunnig och behandlar inte lägre delen på ryggen under graviditet. Men jag skulle inte våga gå till vem som helst.

Svar på tråden Massage/kiropraktor och gravid?