• Fam Hejman

Nyexad lärare, inget jobb och dagisplats?

Jag blir färdig gymnasielärare nu i juni om inget går fel. Fick barn i januari i år men har fortsatt att plugga, dvs. jag har inte tagit ut en enda föräldraledighetsdag ännu. Har tänkt att vara ledig från det att skolan slutar den 10:e juni till och med årsskiftet. Sen hoppas jag på att jag ska ha hittat ett jobb, dvs. jag är i behov av en dagisplats. Men vad händer om jag inte hittar något jobb? Har sonen fortfarande rätt att gå på dagis 15h i veckan och att jag är föräldraledig resten av tiden? Eller är det så att jag måste skriva in mig på arbetsförmedlingen för att få ha honom på dagis? Och om jag måste skriva in mig på arbetsförmedlingen, hur går det då med min ersättning? Har aldrig betalat a-kassa eftersom jag bara har haft extrajobb.... Är det rent av så att jag "tjänar" mer på att vara hemma och vara föräldraledig än att låta honom få gå på dagis?

Lite rörigt, hoppas någon fattar vad jag menar och kan svara på några av mina frågor...

• Svar på tråden Nyexad lärare, inget jobb och dagisplats?
  • Aquariana

Det enda jag kan svara säkert på är att om du inte har job så måste du vara anmäld som arbetssökande hos AF för att få dagisplats.

• Miss USA

Du kan ta ut FP för den tiden sonen är med dig, men inte för dom 15 timmarna. När sonen är ett år måste du ta ut fp för fem dagar per vecka om du ska få behålla din SGI.

Stolt mamma till två huliganer
Svar på tråden Nyexad lärare, inget jobb och dagisplats?