• Cheri

Någon expert på ekorrar??

Här i vårt område är grannarna hysteriskt rädda för ekorrarna.. De stänger alla fönster o balkonger o gömmer sig under sina sängar typ. De är så himla rädda för de obotliga sjukdomar de kan få av dessa hemska skadedjur.

Är det någon som har någon statistik på hur många människor i Sverige som blir smittade av ekorrar per år?

• Svar på tråden Någon expert på ekorrar??
  • glitterkorn

Jaha har aldrig hörrt det att man kan bli sjuk av ekorrar det är väl om man klappar på dom o det gör man ju inte..

• ankizen

va? jisses.. haha...
    precis, man bör ju inte klappa dom eller se till å bli biten.. de e ju lite dumt..

• Upptagen

Sjuk i vaddå?

Har aldrig hört att just ekorrar bär på något speciellt? Kanske de kan dra med sig parasiter eller liknande, men det dör man ju sällan av.

• Nellies matte

Vad skulle ekorren ha för zoonos? Rabies finns inte i sverige och det är den enda zoonosen som ekorrar kan få. Dom kan iofs ha loppor och löss, men det är ovanligt och dom går inte över på människa, dom kan krypa över men dör fort eftersom dom är artspecifika.

• Cheri

Ja nej de påstår att de är skadedjur o att de kan smitta med en himla massa obotliga sjukdomar, därför ville dom förrförra året skjuta av alla ekorrar i området.

Jag blev vansinnig och nu när nya korrar flyttat in vill jag ha lite mer kött på benen att det är jag som har rätt o inte dom!

Så nu vill jag veta exakt vad man kan smittas av och hur vanligt det är.

• glitterkorn

Men inte ska dom skjuta donm stackars ekorrarna låter ju helt tokigt!

• Cheri
    glitterkorn skrev 2007-05-20 22:05:56 följande:
    Men inte ska dom skjuta donm stackars ekorrarna låter ju helt tokigt!
    Tyvärr är jag ensam om att tycka såhär, jag är i klar minoritet.

Härom veckan kom det en granne springandes över till mig då jag satt ute på en annan gård och sa att "vet du om att du haft en ekorre inne hos dig?? Dom springer ju här hela dagarna o du hade ju balkongen vidöppen" Jaha och? sa jag "ja dom kan ju smitta med en massa sjukdomar" Jaha, svarar jag, men jag bryr mig inte så värst.. "nähe vet du inte om att de kan ha obotliga sjukdomar??"" Det borde ju du som har barn vara rädd för tyckte hon., varav jag svarar typ att ja men sånt är livet, kan ju bli överkörd av en bil på vägen hem oxå. typ..

Hon skakade på huvudet och visade klart o tydligt hur korkad hon tyckte att jag var o vände på klacken o gick.
  • glitterkorn

Jag har aldrig hört att ekorrar är farliga tycker det låter hel skummt.. hmmm .. ekorre hysterie bara .. men hur gör dom för att få rättigheter i att skjuta ekorrarna o hur vet dom att dom är så farliga?

• Cheri
    glitterkorn skrev 2007-05-20 22:17:08 följande:
    Jag har aldrig hört att ekorrar är farliga tycker det låter hel skummt.. hmmm .. ekorre hysterie bara .. men hur gör dom för att få rättigheter i att skjuta ekorrarna o hur vet dom att dom är så farliga?
    Vet inte, jag känner att jag inte har tillräckligt mkt kunskap för att kunna argumentera sönder dem så det är därför jag vänder mig till er

Har försökt googla men hittar inget om smittsjukdomar alls...
Svar på tråden Någon expert på ekorrar??