• rumos

Är det tillåten o äta griskött? då jag läste bibeln stog d att man inte får äta?Va säger ni?

Under gymnasie tiden då vi diskuterade om griskött med läraren,kom han fram med bibeln,o läste ur den, o d stog att man inte får äta griskött/läraren visste själv inte om d tidigare/själv blev han chockad!!Isåfall Varför äter kristna griskött om det är förbjuden i bibeln?

• Svar på tråden Är det tillåten o äta griskött? då jag läste bibeln stog d att man inte får äta?Va säger ni?
  • RadixLecti

Missminner jag mig inte var det ett helgon som låg och sov och drömde (fick en uppenbarelse på religösiska) att gud tog tillbaks det påbudet då det inte behövdes längre.

Sankt Paulus, har jag för mig.

• Themis

rumos: Alltså det är ju skillnad på gamla och nya testamentet, och för moderna kristna så är det NT som gäller.

Det står för övrigt en massa rappakalja i bibeln som ingen tänkande människa tycker är vettigt att leva efter idag, vill du veta mer så börja här:

www.skepticsannotatedbible.com/

Klicka på ett kapitel och välj en ikon- otrohet, stöld, absurditeter, självmotsägelser, våld etc- it's all there...

• det barn ser det lär dem sig

Finns det moderna och omoderna kristnaFörvånad
    Står det från första början att man inte får äta griskött med ord som Gud har sänt till människan, har Gud`s ord förändrats utav en nutid människaFörvånad

• RadixLecti

Sen finns det fundamentalister som inte förstår skillnaden mellan sin religion och någon annans.

Radixlecti du bad mig skriva med icke feta bokstäver, får jag önska ochså attdu byter till en rarare bild maybe

• mysrester

Hmm en uråldrig bok bestämmer inte vad jag får eller inte får äta.

• Themis

det barn ser:

Naturligtvis har kristendomen och bibeltolkningen förändrats genom århundradena, vi stenar t ex inte folk för att dom är homosexuella här i landet om du har missat det?

• Lisa 74

Kvinnor ska ju inte klippa sig heller enl GT, så man kan nog hitta både det ena och det andra där.

Det var väl pga trikiner i fläskköttet som det räknades som orent. eller?

Themis skrev 2007-05-20 23:57:25 följande:
    det barn ser: Naturligtvis har kristendomen och bibeltolkningen förändrats genom århundradena, vi stenar t ex inte folk för att dom är homosexuella här i landet om du har missat det?

Det är inte heller min favorit eller sak som jag uträttar som muslimom du har missat det gummanFlört

Koranen är detsamma som den var för 1400 år sen dock utan en enda boksatv förändrat

Svar på tråden Är det tillåten o äta griskött? då jag läste bibeln stog d att man inte får äta?Va säger ni?