• Ruggugglan

Känner brandrök hela tiden trots att det inte brinner!

Sen några år tillbaks så känner jag "brandröks" lukten hela tiden i näsan i perioder. Det håller i sig ett par dagar och ingen annan känner det. Det har varit borta ett tag men har kommit tillbaks.. Börjar jag bli knäpp? Eller ngn som hört om det innan?

• Svar på tråden Känner brandrök hela tiden trots att det inte brinner!
  • Helene m Olivia o Sigrid

Hmm... du är nog knäpp!

Själv var jag helt övertygad om att ambulansen ryckte ut minst 20 gånger om dagen här i närheten, det tjöt jämt! (det tyckte ingen annan)

Nä, ingen aning, ursäkta!

(¯`°?.¸ ღ O-031017 & S-051003 ღ ¸.?°´¯)
  • Ruggugglan

Okej Börjar känna mig knäpp! Men sen är jag yr och får huvudvärk ofta som det här inträffar?

• Helene m Olivia o Sigrid

Migrän?

(¯`°?.¸ ღ O-031017 & S-051003 ღ ¸.?°´¯)
  • Mecii

så kände jag i början av mitt graviditet....gick och trodde att det brann hela tiden...fick avbruta arbetet hela tiden då jag trodde att det brann nånstans och jag jobbar inom vården så alla va tvungna att ta det på allvar och börja söka genom huset... och hemma kunde jag vakna om nätterna och väcka min man och säga att det brinner.....men det försvann efter typ 3veckor....

• Ruggugglan

Har migrän väldigt sällan. Om man kollar upp det kanske man blir skickad till psyk

• Ruggugglan

Mecci: Nu gör du mig nervös! Är nämligen orolig att jag är gravid trots p-stav! Ska inhanda g-test fortast möjligt.

• Themis

Jag hittade det här i en text, och det är alltså parosmi det heter när man luktar "förvrängt" eller saker som inte finns:

Dysosmi och parosmi innebär att patienten känner lukt i frånvaro av luktstimuli eller har en förvrängd luktupplevelse. Eftersom lukt är intimt sammankopplat med smakupplevelse, ska även smaksinnet testas. För att bedöma luktsinnet finns det olika sk smell identification tests, bl.a. ett amerikanskt (UPSIT; University of Pennsylvania Smell Identification Test) ett skandinaviskt (SOIT, Scandinavian Odor Intensity Test).
    --

Att känna lukter som inte finns är bl a ett av många möjliga symptom på sjukdom eller skada i storhjärnan. Jag hade nog ringt en läkare, bara för säkerhets skull.

Jag har själv problem med luktsinnet men då med bortfall av det, och det finns läkemedel man kan prova mot det i alla fall. Mer vet jag inte.

• Ruggugglan

Bimsan: Nu blev jag ännu mer nervös.. Ska nog kolla med vårdcentralen?

• Themis

Förlåt, det var inte min mening, men bättre en gång för mycket till läkaren än en gång för lite, väl?

Berätta då noga om din yrsel och huvudvärk också och hör vad de säger.

• Ruggugglan

Ingen fara. Ska jag göra. Har altid haft problem med yrsel och huvudvärk som kommer i perioder. Men ingen som tagit det på ngt störra allvar. De har alltid sagt att det försvinner med tiden. Men ska ringa och få det kollat för säkerhets skull.

Svar på tråden Känner brandrök hela tiden trots att det inte brinner!