• Skrutthöna

Leverpastej

Hej!

Det sägs ju att man inte ska äta lever under graviditeten. Men hur farligt är det att äta leverpastej på mackan? Har fått ett otroligt sug efter limpmacka med leverpastej o skivad tomat!

• Svar på tråden Leverpastej
  • A och F

Man kan äta leverpastej på mackan... Det är bara bra så man får i sig järn... ät på... Äta ren lever är en annan sak....

• Addie

Leerpastej ska vara helt ok. Dessutom ganska nyttigt tror jag eftersom leverpatej innehåller mycket järn. Ditt sug efter leverpastej kan vara järnbehovet som gör sig påmint... Så var det i alla fall för mig...

• Lotta73

Leverpastej går bra att äta, vet inte hur det är med hemmagjord leverpastej, men det kanske inte är så många som gör egen leverpastej i dag *ler*. Så gå du och bre dig en leverpastejmacka, låter supermumsigt

• Coz

Leverpastej är OK och suverän järnkälla! Så mumsa på!
    Att äta lever i annan form bör man dock undvika.

• Lilo

Mumsfilibabba! Jag har leverpastejnojja o äter mycket just nu!
    Jag har ju oxå järnbrist så det kanske är kroppen som säger till :)

• Coz

Kom ihåg att gärna inta något C-vitaminrikt samtidigt som leverpastejmackan så tar kroppen lättare upp och tillgodoser sig järnet lättare.

• Isolde

Kolla på Livsmedelsverkets sida www.slv.se Gå in under Mat & Hälsa, Råd och rekommendationer, Gravida. Jag har för mig att det till och med står där att leverpastej går utmärkt att äta.

För det gör det!

• Isolde

Och nu hittade jag bladet som jag fick från bvc, där det står:

"Vanlig leverpastej [d.v.s. inte köpt på bit i delikatessdisk] kan du äta som vanligt."

Svar på tråden Leverpastej