• IdaN

Ni med astma vill ha lite råd.

Hej!
    Jag undrar om ni som lider av astma upplever att den har blivit värre under graviditeten?
    Jag har haft svåra andningsbesvär sedan i torsdags och det känns inte som om det tänker bli bättre heller.Hade det inte alls så här när jag väntade casper.Det känns inte som om sjukvården tar mig på allvar heller,den ena jag pratade med imorse sa att det finns ju inte så mycket och göra eftersom du är gravid.Men något måste det väl finnas?
    Jag tar pulmicort morgon och kväll och sen så har jag oxis som jag ska ta vid andningsbesvär men den får jag inte ta pga bebben i magen,och jag har inte fått något annat utskrivet hellerLedsen

Någon som har något tips på hur man kanske kan göra det lite lättare med andningen.För detta börjar bli jobbigt eller är det bara och inse att det kommer att vara så här tills bebben kommer?
    Kram Ida

Casper 2år den 16/6 bebben i magen bf 5/9
  • Svar på tråden Ni med astma vill ha lite råd.
  • MAGU

Jag tar både pulmicort och Oxis och har gjort det alla min graviditeter!
    Dessutom så fick jag svåra andningsproblem med min andra son och då fick jag utskrivet kortisontabletter som jag skulle ta under fem dagar!

• bonni

Min astma har blivit värre vid båda graviditeterna, har tyvärr inte så mycket tipps att ge förutom att ta pulmicort regelbundet och det gör du ju redan. Har du inte bricanyl som du kan ta vid mer akuta andningsbesvär? Det ska vara ok att ta när man är gravid.

Förra graviditeten var jag in till vc några gånger och inhalerade när det blev väldigt besvärligt, har för mig att det var ventolin jag fick då och det hjälper ju för stunden iallafall.

Lycka till!

• Yena2

Jag har Ventoline mot astman. Var ok under graviditeten.

• Yota

jag tar som vanligt, men har haft mkt bättre nu under graviteten än tidigare så har inte tagit lika mkt men däremot samma. se till att ta det lugnt och om det blir olidligt så prata med din BM, hon skall ju vara en stöttepåle.

Jag förstår hur du har det, ha i bakhuvudet att det inte är för evigt!

Styrkekramar

• KickStart

IdaN:
    Det är jobbigt med andningsvårigheter
    Pulmicort, Oxis, Bricanyl och Ventoline är helt OK att ta under graviditeten.
    Däremot ska du inte mixtra med t.ex egna Betapred eller Prednisolonkurer.
    Jag vet inte om du sedan tidigare har ett behandlingsschema vid försämrad "PEF"?

Blir det för jobbigt så kontakta läkare!
    De kan ställa in dig på en kortvarig cortisonkur eller annan tillfällig medicinering.
    Lycka till! *kram*

S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • IdaN

Men om oxis är okej att ta varför sa sköterskan att det inte var okej?
    Jag har som sagt ringt till vc ett antal gånger men dom tar mig inte på allvar bara säger att dom ska återkomma men det är aldrig någon som ringer tillbaka.Jag har tid hos min bm imorgon för rutin kontroll så jag ska ta upp detta med henne då för jag orkar inte gå så här längre,kan ju knappt ta hand om min 2årige son för tillfället.Men om man har svårt att andas så syresätter man sig väl inte lika bra som innan gör det inte att bebisen får mindre syre,eller den kanske inte tar någon skada?

track alla ni som har svarat.
    Vet ju som sagt att detta inte är för evigt men man blir ju helt slut av att aldrig må bra.
    Kram på er alla.

• KickStart
    IdaN skrev 2007-05-21 10:15:01 följande:
    Men om oxis är okej att ta varför sa sköterskan att det inte var okej?Jag har som sagt ringt till vc ett antal gånger men dom tar mig inte på allvar bara säger att dom ska återkomma men det är aldrig någon som ringer tillbaka.Jag har tid hos min bm imorgon för rutin kontroll så jag ska ta upp detta med henne då för jag orkar inte gå så här längre,kan ju knappt ta hand om min 2årige son för tillfället.Men om man har svårt att andas så syresätter man sig väl inte lika bra som innan gör det inte att bebisen får mindre syre,eller den kanske inte tar någon skada?track alla ni som har svarat.Vet ju som sagt att detta inte är för evigt men man blir ju helt slut av att aldrig må bra.Kram på er alla.
    Jag tror att hon helt enkelt gick på indikationen att det är ett B:3 läkemedel. Det finns mao inte tillräckligt många kvinnor som har använt det under graviditeten och därför kan man ännu inte dra någon slutsats.
    Det vi brukar göra i sådana fall är att vi väger nackdelar mot fördelar. Och det finns kvinnor med så svårbehandlad astma att de behöver använda t.ex Oxis under hela graviditeten.
    Jag tycker att du ska kontakta din läkare igen- och ge dig inte!
    Tala om hur du mår och att du verkligen behöver hjälp.
    De kan hjälpa dig!
    Kraaam
  • IdaN

tack och lov så ringde min läkare nu och han skulle skriva ut ventolin till mig har aldrig använt det innan men jag hoppas att det hjälper mig något i alla fall. så min man får åka raka vägen till apoteket efter jobbet.

Kram

• KitKat

Ja, ventolin är bra vid akuta besvär. Vilken styrka har du på pulmicorten? Jag har den starkaste, 400 mikrogram/dos och under dåliga perioder har jag rekommenderats att ta dubbel maxdos, dvs 800 mikrog morgon och kväll. Förstahandsåtgärden borde även för dig vara att öka styrkan på pulmicort om du inte redan är uppe i en väldigt hög dos.

Min astma har faktiskt förbättrats lite under graviditeten. Jag tar Pulmicort bara en gång om dagen och behöver inte alls ta särskilt mkt ventolin. Men det där kan slå väldigt olika har jag förstått. Ca 20% blir bättre har jag för mig, lika många blir sämre och resten har det som vanligt.

Hoppas du blir bättre snart!

• IdaN
    KitKat skrev 2007-05-21 11:42:48 följande:
    Ja, ventolin är bra vid akuta besvär. Vilken styrka har du på pulmicorten? Jag har den starkaste, 400 mikrogram/dos och under dåliga perioder har jag rekommenderats att ta dubbel maxdos, dvs 800 mikrog morgon och kväll. Förstahandsåtgärden borde även för dig vara att öka styrkan på pulmicort om du inte redan är uppe i en väldigt hög dos. Min astma har faktiskt förbättrats lite under graviditeten. Jag tar Pulmicort bara en gång om dagen och behöver inte alls ta särskilt mkt ventolin. Men det där kan slå väldigt olika har jag förstått. Ca 20% blir bättre har jag för mig, lika många blir sämre och resten har det som vanligt. Hoppas du blir bättre snart!
    Jag har 400 på pulmicorten och jag tar 1dos 2gånger dagligen.Men sköterskan som jag pratade med sa att jag skulle ta 2doser morgon och kväll.
    Fast jag vet inte hur  mycket Ventoline jag ska ta varje gång fast hon sa att det var en diskus har aldrig haft det innan.Men vet du vad en sån kostar?
    Jag blev som sagt inte sämmre med sonen men den här gången verkar det som om allt är helt upp och ner.
    Tack det hoppas jag med.
    Kram
  • KickStart

IdaN:
    Vad skönt att du fått hjälp

• alchemilla mollis

Jag hade problem med astman i början av graviditeten, men runt mitten blev det bättre. Nu börjar jag känna av det igen(är i v 32), men det känns som att det är för att magen trycker på lungorna, och kanske lite pollen oxå...

Hoppas Ventolinen hjälper!

• IdaN

Tack alla ni som har hjälpt mig är jätte tacksam,jag hoppas verkligen att ventolinet ska hjälpa mig men gör den inte det så skulle jag höra av mig igen sa dom på vc. Jag är ju pollen känslig med och det gör ju inte det här med astman lättare precis men så här hårt brukar den aldrig ta på mig.Tänk vad man får stå ut med för sin älskade bebis skull

Kram

• junibarn76

Min astma har blivit sämre trots att både BM och läkare sa att den brukar bli bättre när man är gavid.

Har fått okej av min läkare att ta bricanyl och pulmicort.

• KitKat

Jag vet inte alls hur det funkar med diskus, för jag har min ventolin i evohaler. Men jag brukar i alla fall ta en dos när jag känner av symptomen och sedan en dos till efter fem minuter. Den första dosen har då öppnat upp luftrören så att den andra dosen kan komma in och verka ordentligt. Man kan ta ganska mycket ventolin utan att det är farligt, men man kan få en ganska besvärlig hjärtklappning om man tar mkt.

Svar på tråden Ni med astma vill ha lite råd.