• Megalie

Luktärt och krasse på balkongen?

Jag har planerat att ha Luktärt (50cm) och buskkrasse (25-30 cm) på balkongen. Men var jag än letar står det inte någonstans hur mycket jord de ska ha . Det står inte ens i fröpåsarna. Kan man exempelvis ha buskkrasse i en vanlig balkonglåda? Till luktärterna har jag en låda som är drygt 50 cm djup och 30-40 cm bred. Den blir väl inte för liten?

Någon som har erfarenheter av dessa?

Har någon förresten tips om vackra blommor man kan hänga upp (heter det ampel? )? Gärna något som kan kombineras färgmässigt. Har precis köpt två hängkorgar från Coop...

• Svar på tråden Luktärt och krasse på balkongen?
  • Dora

Jag har haft både krasse och luktärt i vanliga krukor. Ca 30 cm i diameter och 30 djup.
    Glöm inte att "förgro" luktärterna. Stick hål i fröet och lägg på ett blött papper. Annars tar det hundra år innan de gror.

Surfina kan jag rekommendera som ampel. Finns i flera färger och blommar länge.

• Megalie

Ok, då ska jag se om jag kan hitta Surfina i affären idag! Tack för tipset!

Jag har redan förgrott både luktärterna och buskkrassen! Ska försöka våga mig på en balkonglåda till buskkrassen, den är inte riktigt 30 cm djup, men runt 20-25 cm borde den väl vara. Visst borde man väl också kunna plantera något annat än luktärter i en djup låda (50x40cm)?

• Dora

Jag tror absolut att 20-25 cm räcker. Fröet ska ju bara ner en liten bit och så jättemycket rötter får de väl inte.

Till den djupa lådan kan du kanske ta mina favoriter, dahlia. Plockar man bort det vissna hela tiden så blommar den massor hela sommaren. Mycket tacksamma blommor.

Oh vad sugen jag blir nu. Väntar på min nya altan innan jag ska plantera i mina krukor.
    Men den bygger ju inte sig själv tyvärr...

• fru smurf

luktärt kan vara lite känslig mot för grund kruka..minst 50 cm tror jag man brukar rekommendera för att få riktigt buskiga och fina plantor (och att man toppar dem förstås)
    Så det kärlet du har passar nog alldeles utmärkt!
    Lycka till

• Megalie

Nu har jag fixat dahlior som sällskap till mina luktärter! Förresten så upptäckte jag att min balkonglåda minsann inte är 25 cm djup, den är inte ens 20cm! Den är bara 13.5 cm! Ingen buskkrasse i balkonglådan alltså...

Men att toppa luktärter? Hur, var, när...? Hur vet jag nog, men exakt var ska man toppa dem, eller jag menar hur många cm från toppen? Och när ska man börja toppa dem?

Indra och Tilde: Altan låter så mysigt! Ska ni ha den klar innan sommaren?

• fru smurf

Megalie, klipp bort vissna blommor så stimulerar du till nya blommor och fler
    sen kan det vara bra att toppa dem en gång innan dem blir sådär långa och rangliga... då förgrenar dem sig fint och det kommer massor med blommor... klipp strax ovanför ett bladveck... och gör det när dem är några veckor gamla ...det blir kanske en toppning på 5 cm eller nåt...
    Lycka till

• Devlin

Buskkrasse går hur bra som helst att peta ner i balkonlådorna även om de är grunda,har alltid funkat finfint för mig iaf

Svar på tråden Luktärt och krasse på balkongen?