• Anonym (Hjälp!!)

Drack 3 glas vin i vecka 12

Jag drack tre glas vin när jag var i vecka 12....Hur mycket tror ni det har skadat det lilla fostet??? Jag vet självklart att det va urkorkat men nu är det tyvärr så.... Jag är inte ute efter några föreläsningar och NEJ självklart kommer jag ej dricka mer. Men jag vill veta hur mycket ett så litet foster skadas av den alkohol mängden.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 11:42:13:
    jag kommer inte svara på varför jag drack eller hur korkad jag är som faktiskt drack!! Snälla varför är det så svårt att fatta att jag bara vill ha svar på min fråga inget mer!!!!

• Svar på tråden Drack 3 glas vin i vecka 12
  • AliceT

lugn det är ingen fara. I frankrike dricker de vin ibland under graviditeten, men fortsätt inte man mår inte bra. Det är värre med det dåliga samvetet för babyn, din stress påverkar mer.

Det allra bästa är att inte dricka alls under graviditeten såklart, men lugn.

lycka till

• svalaandersson

jag skulle ringa anonymt till MVC o fråga hur det påverkar fostret om man dricker 3 glas vin i v.12... bättre att vara på den säkra sidan än att oroa sig!!

Men som sagt.. det är nog ingen fara... det finns ju faktiskt de som inte ens vet att de är gravida o dricker alkohol som aldrig förr o kanske 3 fyra månader o deras barn är fullt friska...

men jag hade ringt upp o frågat... du behöver ju inte tala om vem du är vetu...

Lycka till...

• NadiaMi

Om det händer en enstaka gång brukar det inte vara någon fara, förutsatt att det inte är löjligt stora mängder. Tre glas vin, speciellt i samband med mat, är inte så mycket och är långt ifrån tillräckligt för att orsaka skador på fostret.
    Speciellt om det dessutom är en engångsgrej - vilket jag gissar att det är med tanke på att du kallar dig själv korkad för att ha druckit..

Det man bör undvika är att dricka alkohol regelbundet eller i större mängd eftersom fostret då utvecklas med en närmast konstant bidragande del alkohol. Det kan leda till fosterskador eller problem med de inre organens utveckling.
    Men då talar vi om regelbundet och tungt drickande och inte tre glas vin vid ett enda tillfälle.

• Anonym (orolig)

Jag förstår din oro... Har själv druckit alkohol under min gravistitet, innan jag visste om det. Jag har kanske varit berusad 3 ggr och fick reda på min graviditet i v.20.

• Anonym

fick reda på min graviditet i v17 och hade gjort både det ena och det andra då innan dess. har en helt underbar smart flicka på snart 4, kanske jag hade tur? sluta oroa dig och ta det lugnt stress är värre

• smulisen

Jag tror inte att du behöver oroa dig alls. Det var en engångsgrej som inte kommer upprepas och 3 glas är faktiskt inte mycket.
    Tror inte fostret har tagit skada öht, så släpp den oron och njut av din graviditet istället.

Svar på tråden Drack 3 glas vin i vecka 12