hur matar man med kopp och sked?
kallnar inte mjölken väldigt fort?
hur matar man med kopp? skall barnet äta eller ska man hälla i försiktigt.
hur matar man med sked?
kallnar inte mjölken väldigt fort?
hur matar man med kopp? skall barnet äta eller ska man hälla i försiktigt.
hur matar man med sked?
Med kopp så låter man barnet "lapa", man lutar alltså koppen så att barnet lapar i sig maten med tungan. Och med sked gör man på liknande sätt. Försök att inte hälla ner maten i halsen på barnet utan låt barnet äta i egen takt.
hur håller man mjölken varm?
Det går ganska fort för dom att äta när de väl kommit på hur så man behöver inte direkt göra något. Tycker du att dne blir kall fort och det tar tid för barnet att äta så värm lite i taget kanske.
Malva fick lite ersättning på BB, då visade sköterskan att man ska sätta koppen/snipan ganska långt in i munnen och se till så tungan är under den, och sen hälla i lagom takt. Kan inte barnet hänga med och svälja undan rinner det ur munnen igen..
är det en speciell kopp?
Bild på snipa/drickskål:
www.amningshjalpen.se/bilder/Radgivning/drickskal.jpg
...men jag kan ju inte säga med säkerhet att just den BB-sköterskans metod var rätt sätt att ge skålen.
Läser vidare på amningshjälpen och hittade följande: "EN enstaka gång kan man kanske lika gärna mata med kopp - tänk på att barnets tunga ska vara fri så hon kan lapa i sig mjölken."
så antingen är kopp och drickskål inte samma sak, eller så gjorde sköterskan fel.
Någon tipsade om att man kan använda snapsglas. Men jag tänker mig att glas borde bli lite kallt mot bebisens mun? Samma om man matar med sked, då borde väl en plastsked vara bättre?
Du ska inte hälla i mjölken utan göra precis som blonde redhead skriver, sätta koppen mot barnets underläpp och låta det lapa i sig mjölken. Fick jag i alla fall lära mig på BB. Där använde de vanliga medicinmuggar, vi köpte Medelas drickskål på Babyland, den är lättare att mata med tycker jag. Ett tips som vi också lärde oss på BB är att "slå in" barnet i en handduk så att inte händerna viftar så mycket. Det gör det lite lättare att mata (samtidigt fångar handduken upp det som rinner vid sidan om).
Har du nyutpumpad mjölk behöver du inte värma den. Du kan ge mjölken rumstempererad, upp till fyra timmar håller den sig i rumstemperatur, lärde jag mig på amningsmottagningen.
Det är en uråldrig medtod att hålla ner tungan och hälla i maten! Det försvårar amning, barnet blir ju då matad och äter inte. Då skulle man lika gärna kunna sondmata barn då de inte lär sig hur man ska göra.
Kopp och drickskål är typ samma sak, eller ja man ska göra på samma vis i allafall.
Poängen med att mata med kopp eller sked är väl just att man INTE ska störa amningen? Alltså att barnet ska lapa i sig maten. Annars kan man ju lika gärna köra med flaska.
Här finns en amningsfilm, den sista delen visar koppmatning www.karolinska.se/templates/Page.aspx&epslanguage=SV