Väldigt lågt järnvärde
Hejhej...
Jag kom precis hem från barnmorskan och mitt järnvärde ligger på 90(väldigt lågt), jag är vecka:37+4..
Jag har senaste veckan ätit 2 tabl/dan..
Har ni tips på hur jag kan hjälpa till att få upp värderna??
Hejhej...
Jag kom precis hem från barnmorskan och mitt järnvärde ligger på 90(väldigt lågt), jag är vecka:37+4..
Jag har senaste veckan ätit 2 tabl/dan..
Har ni tips på hur jag kan hjälpa till att få upp värderna??
Min svägerska dricker Ferronol och det har höjt hennes värden lite grann.
Finns det inget man kan äta utöver tabletterna? Tex blodpudding?
Det älskar jag! (knasigt jag vet...) Men det ska visst vara bra!
Blutsaft kan du dricka.
Eftersom jag inte kan äta järntabletter sa min bm att jag ska dricka det istället.
Finns att köpa i hälsokostaffären.
Är lite dyrt men de har hjälpt mig att få upp mitt järnvärde.
Lycka till.
Jag äter 2 stycken om dagen med, för jag har (hade) 100, jag kompleterade med Mitt Val kvinna och åt 2 stycken om dagen och sen även berocca och folsyra hela tiden. Såg till att ta tabletterna i samband med sänggående och på morgonen och då tillsammans med vitaminerna. Jag undvek dem tillsammans med mjölkprodukter och kaffe och annan föda.
Jag är i vecka 33 nu o sist så hade jag äntligen fått bra värden igen.
samma problem här med... men har lägre... på 83...
Blää vad man är trött o inte orkar med saker o ting...
Kombinera järnet med C-vitamin. Det hjälper kroppen att ta upp järnet bättre. Jag drack färskpressad apelsinjuice varje dag tillsammans med min järntablett.
Sist låg mitt värde på 106, och detta trots att jag äter 3 st Hemofer Plus och dricker 30 ml Blutsaft varje dag! Hoppas dock på att det ska ha ökat till nästa besök.
Men det verkar som vissa har svårt att ta upp järnet, så nu har jag börjat dricka en c-vitamin brustablett samtidigt som jag tar Hemofer för att lättare ta upp järnet!
Min BM tyckte det var en god idé och kanske kan du även prova detta?!
Min förra graviditet så åt jag en halv burk blåbärs-puré med extra järn varje dag och då blev det bättre faktiskt! Sån dessert för små barn. Ganska god dessutom !
c-vitamin tillsammans med järntabl är bra, tex juice.. Använd inte mjölkprodukter 2 h före el efter intaget av dina järntabl för det hämmar upptaget.. ; lingon är oxå bra att ta tillsammans med tabl.. Du kanske kan prova att ta åtminstonde 1 av tabl på natten om du är uppe och kissar.
Blodpudding är höjande, ät mat som är tillagat i jutjärnsgryta.
Lycka till
Mycket bra tips i den här tråden som jag tar och sätter som favorit, har också lågt blodvärde denna grav. Låg på 104 förra gången och kan inte äta järntabletter för jag blir så dålig av dom. Inte blutsaft heller..så den "naturliga" vägen fungerar bäst för mig.
Förra grav var jag nere på 79 som lägst och fick äta 4 tabletter om dagen..gissa om jag var dålig...
Alla tips emottages :D
Jag tar hemofer. 2 på morgonen och 2 på kvällen. Dricker även blutsaft en gång per dag. Har även ajg väldigt lågt järnvärde. Det gick upp under mitten av min graviditet men nu har det sjunkit rejält igen så min bm sa att jag skulle börja med blutsaft igen som kombination till tabletterna. jag har lågt värde i vanliga fall också utan att vara gravid. Visst blutsaft är inte gott men det fungerar kanonbra. Iallafall för mig. Äter man man som blodpudding, spenat, leverpastej så ät gärna en apelsin till eller drick apelsinjuice. Det hjälper till att få kroppen att tillgodose järnet i maten. Undvik mjölk i dessa lägen för det har motsatt effekt.