• jellona0507

Hur tämja undulat unge?

Har köpt en liten undulat bebis igår från djuraffären.
    En gul-grön-svart-vit hona.

Glömde totalt bort att fråga hur man får den lilla varelsen tam.
    Märker på henne nu att hon är jätte nyfiken på mig, och kommer fram till gallret när jag pratar med henne. Så det är ju ett +.
    Men hur få henne att sitta på fingret? Har sett att folk har fått sina små pippin tama, så vill gärna få henne också det.

Ska köpa kompis till henne så småningom när hon blivit handtam. De sa i djuraffären att det är bäst så.

Så berätta gärna för mig hur ni fått era små kvittrande varelser handtama.

//busfröet

Minya ska bli storasyster! Lillasyster i magen! [v.25]
  • Svar på tråden Hur tämja undulat unge?
  • Razzla

Håll på håll på håll på..

Ha fågeln i ett rum där ni är mest hela tiden.. Köket brukar vara en hit..

Har haft en undulat osm var så tam att han sov med mig i sängen och kunde flyga utomhus..

Om jag kunde skulle jag ta en del av din sorg och sprida den i vinden.
  • Fnutten

Åh! Hade en undulat när jag var yngre, dom är så himla söta!

Mitt bästa tips är att vara nära undulaten som möjligt och "lära känna" henne. Jag gjorde inga konstiga tricks utan min undulat blev tam av sig själv.

Lycka till med den lilla fågeln.

• jellona0507
    Tack!

Så det gäller alltså att prata med henne, och vara i närheten mycket.
    Hon hoppar iaf inte iväg när jag byter mat osv, så hon verkar ju ganska "tam" redan!
    Gäller att använda det till sin fördel!
  • jellona0507

Jag har ej fågeln inne i köket, utan inne vardagsrummet.

Tack för länken! Toppen info!

Ska köpa hirskolvar direkt imorgon, och börja lite smått. Ska bli spännande att se hur fröken höna vänjer sig vid handen.

• jellona0507

Idag har jag testat med Hirskolv!! Och fröken nyfiken pippi studsade DIREKT upp på handen! Där satt hon och käkade lite. Sen hämtade jag en jordgubbe!! Hon flög fram till gallret direkt, och så fort jag öppnade satte hon sig på pinnen brevid öppningen. Sträckte fram handen, hon sätter sig direkt på handen, och börjar mumsa i sig jordgubb!!!
    Tror min lilla pippi VILL ha sällskap av mig! Hon sitter och kvittrar till mig hela tiden, och tittar på mig. Hon verkar lite småförtjust i mig tror jag!
    Ska nog se om hon vill smaka på mer hirskolv senare!
    Om ett par dagar kanske hon sitter på axeln!!

Så idag är jag GLAD! Behövde inga 1-4 stegs moment, utan min pippi ville upp på handen direkt!!

Svar på tråden Hur tämja undulat unge?