• Sunny83

Blandning mellan larv/tusenfoting inomhus!

Åhhhh gud jag ryser!
    Skulle bädda våran säng och upptäcker att på lakanet kryper det ett äckligt djur som ser ut som en blandning mellan en larv och en tusenfoting!!!
    Den är väldigt liten..sen kryper det en ännu mindre bredvid...
    Fick total panik! Vad är det för äckliga jävla djur???
    Jag är sån himla fobi för småkryp och speciellt när de är i MIN SÄNG!
    Sover hellre på golvet i natt än i sängen

Tycker att de påminde lite om silverfiskar..men det är inte det.
    Vet nån vad det kan vara för nåt??
    Kan påpeka att vi nyligen har flyttat och i vår förra lägenhet såg jag ett sådant djur med krypa på golvet.
    De verkar förfölja oss!

De har svart färg och är blä och små..och som sagt ser ut som larv/tusenfoting...omkring en centimeter och smala...nån som stött på samma snusk??!

• Svar på tråden Blandning mellan larv/tusenfoting inomhus!
  • aktuelle

är du helt säker på att det inte är silverfiskar då? kommer inte på något annat det kan vara..
    de kan ju ge sig på textilier.

• aktuelle

men är verkligen päsängrar så stora--- fast det är sant, såna förföljer en.. de följer ju med i kläderna när man flyttar.. det är bara att sanera. dammsuga alla skåp frysa in textilier och tvätta och dammsuga ööööööverallt i sovrum osv och sen lägga ut cederträ (visst är det såna de inte gillar) överallt med textilierna.

• eileme84

pälsänger larver låter det som....finns det några så finns det fler av dom..kolla bland alla kläder för där brukar dom ligger, blir även skalbaggar senare

hatar dom så äckliga

• cicci85

Stackars dig! jag får oxå panik när jag hittar såna äckliga djur hemma! kolla om det finns med på anticimex....

• Sunny83

tack för era svar!

Åh gud vad äckligt
    Har lust att bränna alla kläder och köpa nya typ!

• aktuelle

Sunny83 : det skulle ändå iinte hjälpa.. du måste städa undan dom först :S

• RosFlickan

TS - Känner igen beskrivningen på larverna. Här finns det fullt med sådana utomhus på kvällen. De är svart/bruna i färgen, nästan trådsmala och har ett hårt skal. Vet dock inte vad dom heter eller hur man blir av med dom. Brukar samlas i stora klungor/bon ibland i garage eller dyl.
    Hoppas du blir väck dom.

• Sunny83

den har inge hår!
    men den är lite lik den på bilden...fast den är mörkare i färgen.

gud det bara kliar överallt nu, har säkert flera på mig som kryper!

• Sunny83

ja precis så! Såna äckliga blä grejer är det!

• timberhochmandie

Pälsängrar. Huva! Städa, städa, städa... Om du inte har många så kan du bli av med dem på egen hand, men annars blir det till att kalla in anticimex eller liknande. Har du hittat några skalbaggar? Hål i ylletröjor eller liknande?

www.anticimex.se/default.asp

• Sunny83

har inte hittat skalbaggar eller hål vad jag vet.

Ska höra av mig till anticimex å prata me dem0.
    Blä jag som har sån hemsk fobi för såna här små onödiga äckliga kryp

• eileme84

har oxå haft sådana, har dock inte sett några på jätte länge men e livrädd för dom just för att jag tycker att det är så äckligt :s

• millis84

Det låter precis som pälsängrar.. ring anticimex så de får komma dit och spruta!!
    Jag har haft samma problem fler gånger, anticimex har vartit här 4gånger nu..dom är
    svåra att få bort, men mina är nu helt borta!!! äntligen 
    Det är nån slaggs skalbagge som kommer utifrån med kläder, vagn eller så kan de flyga in när man tex vädrar. De äter ju kläder och lägger sina ägg där som sedan utvecklas till larver (ängrar) de brukar leva och lägga ägg i golvlisterna svåra att komma åt
    Jag har varje gång de dykt upp på nytt tagit ALLA kläder och tvättat...

Pälsängrarna har en nära släkting som ser typ precis lika dan ut Fläskängrar de levar oftast i köket där det finns osynligt "fett" typ grytskåpet, fläkten mm... Jag hade sånna först som sen övergick till pälsängrar, ser exakt lika dana ut så jag tror egentligen att det inte är någon skilnad på dom!!!? !

antisimex sa ockå att dessa "djur" lever naturligt i hus som är byggda innan år 1960, och då får man vänja sig vid dem?

Dom är helt ofarliga men äckliga!! Juste antisimex brukar vilja ha en larv att se på tex i en gladburk så ut på jakt och ring antisimex så får du hjälp!!

Lycka till

• timberhochmandie

Pälsängrar och fläskängrar ser inte likadana ut. Fläskängerns larver är håriga (jag har länkat till en bild nånstans här ovan) och själva skalbaggarna är betydligt större än pälsängerbaggarna.ika in på anticimex hemsida så får ni se... Stor skillnad mellan de båda.

• millis84

Timberhochmandie -->

Jag menade juh inte själva skalbaggen när jag sa att de nästan ser lika dana ut... men larvarna gör det..det tyckte även antisimex när de fick se dem!!

• bellsson

Jag hittade en liten vit äcklick larv som såg ut som en tusen foting en cm typ. Är så jövla rädd för att sova i min säng nu der känns som att det kommer komma fler

Svar på tråden Blandning mellan larv/tusenfoting inomhus!