• Pistou

Tips på leksaker/överraskningar till 18 månaders på USA-flyg.

Jag läste i en annan tråd om någon som tipsade om saker man kan ta med sig på flyget för att sysselsätta/underhålla sitt barn under resan. Vi ska ev. resa till USA om ca en månad (8 timmar) och jag behöver alla tips jag kan få. Sakerna får inte vara för stora utan måste få plats i handbagaget (ingen mat och dryck givetvis). Det får inte vara för avancerat heller. Vi tar med favoritdockan och favoritgosedjuret.

Kom gärna med tips!

People don't care how much you know until they know how much you care.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 15:54:57:
    Vill tillägga att jag inte hittar den andra tråden längre.
  • Svar på tråden Tips på leksaker/överraskningar till 18 månaders på USA-flyg.
  • guldplutt

små pixiböcker mfl, en liten rittavla, russinpaket och kex. vet inte om h*n gillar att titta på film än, men för lite äldre barn är ju en bärbar dvd guld...

• Pistou

Å jättebra! Tack för alla fina tips!

Jag tänkte uppföra en liten lista, så kan nästa tipsare bara kopiera den och fylla på. Ju fler tips desto bättre! Hoppas på många svar!

*  docka
    * gosedjur
    * pixiböcker/små detaljerade böcker
    * rittavla
    * bärbar dvd (tror dock att det finns in-flight entertainment)
    * russin/kex (om det tillåts)
    * plastdjur, figurer

• Pshevil

Små plastbilar roade sig Zeb sig med. De kan man knyta fast snöre i så att de inte åker iväg över hela planet ;)
    Böcker som man kan öppna luckor i var en höjdare.
    Litet pussel (finns på Biltema) där man ska "fiska upp" bitarna, egentligen från 3 år men man är ju med hela tiden.

Så listan är:
    *  docka
    * gosedjur
    * rittavla
    * plastdjur, figurer
    * bilar
    * pussel

• lepe

Ark med mini-klistermärken. Dottern roade sig med att klistra små djur över munnarna på folk i en skvallertidning!
    Sen hade jag också med målarbok och pennor.
    Detta var strax innan hon fyllde 2 och vi flög Stockholm- San Francisco.

• Pistou

Å, vilka bra tips ni har! Det blir mycket pyssel och aktiviteter för sonen på resan. Dessutom kommer han säkert att vilja springa omkring i gångarna och charma flygpersonalen, så förhoppningsvis kommer tiden att gå. Sen sover han väl lite också får vi hoppas...

Uppdaterar listan:

* docka
    * gosedjur
    * rittavla
    * plastdjur, figurer
    * bilar
    * pussel
    * mini-klistermärken
    * målarbok, pennor

• luvliness

Vi ska flyga imorgon, 9 timmar med var 20 manaders och jag har tagit med sma bocker, en DVD jag vet hon kommer tycka om, Ipod med favorit musik, ett litet fotoalbum (hon brukar roa sig med att kolla pa bilder) och en bok som "sjunger" barn sanger for henne...Sen har vi lite snacks och sa oxa, far hoppas att det racker att underhalla henne sa lange

• Pistou

Det vore kanske inte en dum idé att skaffa bärbar dvd-spelare. Även om de visar filmer på flyget misstänker jag att det inte rör sig om Molly Mus (den absoluta favoriten) och Teletubbies...  

• klickann

Å, smaaaaart med fotoalbum! Det ska jag iordningställa ett inför vår resa :) Vi ska visserligen bara flyga 4 timmer men iaf. bra ide´

luvliness skrev 2007-05-21 22:02:22 följande:
    Vi ska flyga imorgon, 9 timmar med var 20 manaders och jag har tagit med sma bocker, en DVD jag vet hon kommer tycka om, Ipod med favorit musik, ett litet fotoalbum (hon brukar roa sig med att kolla pa bilder) och en bok som "sjunger" barn sanger for henne...Sen har vi lite snacks och sa oxa, far hoppas att det racker att underhalla henne sa lange
  • Pshevil

Vi funderar på bärbar dvd till nästa långresa (i höst till New York 8 timmar) då är han nästan 2 år. Frågan är om han kan koncentrera sig några längre stunder på film dock...
    Förra resan gick jättebra (9 + 5 timmar till San Francisco) då han var 16 mån, vi behövde inte ens ta fram alla leksaker. Det var jättespännande med att flyga och sen var det mat och sen sov han lite.
    Vi hade köpt en Motorbörsen till honom, han är helt GALEN i bilar, och den bläddrade han i i flera omgångar. Det gick en massa tid till det!

• luvliness

DVD'n funkade jattebra faktiskt, hon spenderade nog 1.5 timmar pa den, plus att det hjalpte henne varva ner och somna till slut, som annars ar svart pa flygplan! Fotoalbumet funkade med jattebra

• Mayen

Vi ska flyga på lördag (en resa på 3 tim) och jag tänkte ta med:

dvd-spelare (favoriten är The Wiggles + BabyEinstein)
    (dottern är 15 mån och tittar ung 30-40 min, sen tröttnar hon)
    mjukdjur
    böcker
    fotoalbum
    små plastfigurer (snövit o de 7 dvärgarna är favoriterna)

pizzabitar
    vatten + juice
    kakor
    lite övrig annan mat

blöjor och våtservetter

ett klädombyte (man vet aldrig vad som kan hända...)

Sen tror jag inte att jag får plats med mer saker... reser själv så det blir att kånka grejer...

• Senap

Eum... min son kastade de små plastdjuren - och de små j-arna studsar så de var i halva planet Fundersam Packade dem i resväskan istället på vägen hem.

Oumbärligt var:
    Ombyte - min son drack för mycket av den goda juicen och kräktes.
    Plastpåse - som man kan försöka måtta spyan i, alternativt lägga kladdiga kläder i
    Böcker - peka och läsa
    mjukisdjuret
    telefonen som spelar sånger och pratar
    tidningarna i stolsfickan (men de behöver du ju inte packa )
    legobilen med gubbe samt tre "klossar" (lagom att hålla reda på)

Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm.
  • Pistou

Å vilka bra tips ni kommer med!
    Klädombyte hade jag säkert glömt om det inte var för er! Min son brukar inte kräkas, men man vet ju aldrig vad som händer (och juice gillar även min lille kille).

Shoegirl: Jag köpte tre små bondgårdsdjur en liten motorcykel i plast och häromdagen, men när du berättar hur din son kastade sina saker all världens väg, kan jag tydligt se min son göra detsamma! Han är i den åldern nu...

• Senap
    Pistou skrev 2007-05-26 21:34:06 följande:
    Shoegirl: Jag köpte tre små bondgårdsdjur en liten motorcykel i plast och häromdagen, men när du berättar hur din son kastade sina saker all världens väg, kan jag tydligt se min son göra detsamma! Han är i den åldern nu...
    Du kan ju pröva iaf. Glad
    Juice är ju kanon under start och landning för att undvika öronont. Blev lite mycket bara...

Ta med fler blöjor än du tror det går också. OM en flygmage skulle dyka upp.

Jag hade en liten handduk som jag kunde ha under för att samla smulor och kladd med. För det var lugnast om han fick plocka och äta själv.

Fråga om planet är fullt eller om du kan få en ledig stol vid sidan om dig.
    Min son ville prompt sitta själv. Dvs jag fick stå i gången hela flygningen. Nu var det bara till Malaga - en 4h-flygning men ändå...
    Om möjligt: Ta en plats vid gången. Då kan man gå små turer fram och tillbaka i gången när det blir för mycket spring i benen.
    Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm.
  • Laurentia

Vi kom precis hem igen från en USA-resa med vår 15-månaders dotter. Mitt tips är att inte ta med för mycket. Leksaker har, som flera redan sagt, en tendens att spridas över hela planet. Vår dotter är inte så kräsen vad gäller leksaker och har inte heller något favoritmjukisdjur, utan leker gärna med vad som finns tillgängligt (tidningarna, tomma burkar som man kan stoppa i varandra eller stapla, ...) och var mer än nöjd med mjukiskaninen som 0-2-åringarna fick på planet. Det mesta av vad vi förberett hamnade i det incheckade bagaget på hemresan. Jag tror för övrigt att våra stolsgrannar var nöjda med att slippa leksaker som låter för mycket. Det räckte nog gott och väl att sitta granne med en småsnackande tjej som sov i knappt två timmar av åtta på en nattflygning (de två sista!).

Roligast var dock inte leksakerna, utan att promenera i gångarna och att gå upp och ner för trappan (Boeing 747).

Angående mat och dryck, så är det bara vätskor som kan ställa till problem. Handlar det om mat till en bebis så får du ta med även vätskor (utöver de mängder som tillåts för alla).

För vår del visade det sig vara oumbärligt att ha servetter och våtservetter lättillgängligt. Vi hade kompletterat ombytet till henne med en extra T-shirt till mig. Skönt att slippa vara för rädd om sina egna kläder när det kladdas med maten.

• Pistou

Tack för ditt utförliga inlägg Laurentia!

Hmm, jag får se hur jag gör med de små plastleksakerna. Nåja, jag kan ju alltid stoppa undan dem så fort sonen visar tendenser att börja kasta dem. Vår son är också pigg av sig, precis som din dotter och jag undrar om det kommer att bli någon sömn för någon av oss... Servetter och våtservetter ska jag tänka på! Bra tips!

• rasajj
    Mayen skrev 2007-05-24 08:27:35 följande:
    Vi ska flyga på lördag (en resa på 3 tim) och jag tänkte ta med:dvd-spelare (favoriten är The Wiggles + BabyEinstein)(dottern är 15 mån och tittar ung 30-40 min, sen tröttnar hon)mjukdjurböckerfotoalbumsmå plastfigurer (snövit o de 7 dvärgarna är favoriterna)pizzabitarvatten + juicekakor lite övrig annan matblöjor och våtservetterett klädombyte (man vet aldrig vad som kan hända...)Sen tror jag inte att jag får plats med mer saker... reser själv så det blir att kånka grejer...
    Fast man far val inte ta med flytande pa planet? Menar juicen+vattnet..
  • Tintomara

Sådana där små fingerdockor som de har på Ikea kanske? Det finns ju både med djur och figurer och då kan man leka roll-lekar utan att figurerna studsar runt!

Livet är bara den ena jävla saken efter den andra - Elbert Hubbard
Svar på tråden Tips på leksaker/överraskningar till 18 månaders på USA-flyg.