• FluffyTina

Vad gör jag åt min katts sprängfyllda tuttar?

Det är så att min lilla katt fick 3 små kattungar och vi var tvungna att lämna alla tre till deras nya hem nu när det var 9 veckor gamla. Sambon tåler inte katter längre så vi ska även göra oss av med mamman.
    Men nu tycker jag så synd om henne. Hennes tuttar är så fulla med mjölk. Vad kan man göra åt det?
    Ska jag försöka mjölka av dem eller? för jag lider med henne. Jag vet bara hur jag tyckte det kändes när tuttarna var sprängfyllda.
    Men det kanske inte finns något att göra?

tacksam för rätt så snabba svar.

• Svar på tråden Vad gör jag åt min katts sprängfyllda tuttar?
  • arianne03

Hm, du vet att det inte är alls bra för kattungarna att lämna så tidigt? Han kunde inte stått ut 3 veckor till?

Nåja skadan är skedd. Det finns ingen möjlighet att låna ut mamman till en av kattungeköparna? Då slipper ju din sambo besvär också.
    Kom besvären när ni fick kattungar eller?

• Länk

Min kompis katt fick mjölkstockning för nån vecka sen...Man ska försöka massera kattens tuttar å säkert kan du försöka få ut lite så att spänningen släpper.

• Länk

Å sen fösöka lägga till igen så klart...Kanske e de hon fått kattstackarn?

• FluffyTina

nej han har haft besvär innan men vi ville egentligen inte ha kattungarna alls men beslöt att de skulle iväg redan.
    Alla våra andra katter vi har haft har vi hämtat vid 9 veckor så det är inte så tidigt. De kunde äta mat och var inte så intresserad utav mamman längre.
    Och nej vi kan inte lämna bort henne till någon av kattungeägarna. De har åkt land och rike eftersom de var så eftertraktade... konstigt nog.

• FluffyTina

Lindas: ja det är nog det bästa att försöka mjölka lite.
    Ja jo tack, jag vet själv hur en mjölkstockning känns. usch usch!

• Kristin24

För det första så hoppas jag att ni vet om att ni gjort fel som lämnat ifrån er kattungarna för tidigt.
    Ring till veterinären om tips.
    I vanliga fall så sköts det ju naturligt då kattmamman trappar ner på amningen.

Hoppas ni vet att det finns jätte bra allergi medeciner nu så man kan behålla sin katt.

Go och glad Kexchoklad
  • FluffyTina

jag vill inte bli uppläxad om att jag ahr lämnat dem för tidigt med mera. Det var inte därför jag skrev detta inlägget.

vi har testat alla allergimediciner som finns och inget hjälper på min sambo. Han är kraftigt allergisk. Har fått en 4 på testet.

• arianne03

Rekommendationen från Sverak är 12 v. Eftersom man på senare år upptäckt att katter som lämnats tidigare än så kan få både psykiska och fysiska problem. Det _kan_ gå bra, men varför chansa?
    Sedan tycker jag det är synd att ni inte kastrerade katten, om ni inte ville ha kattungar.

www.katter.nu/kattstatus/12veckor.html

Men angående din fråga, så antar jag ju att de skulle behövt dia längre, eftersom har massa mjölk kvar, eller att det blivit något fel. Bästa är nog att ringa en vetrinär, för att få råd.

• Häxan Jia
    FluffyTina skrev 2007-05-21 16:37:06 följande:
    nej han har haft besvär innan men vi ville egentligen inte ha kattungarna alls men beslöt att de skulle iväg redan.Alla våra andra katter vi har haft har vi hämtat vid 9 veckor så det är inte så tidigt. De kunde äta mat och var inte så intresserad utav mamman längre. Och nej vi kan inte lämna bort henne till någon av kattungeägarna. De har åkt land och rike eftersom de var så eftertraktade... konstigt nog.
    Man skall inte ta katter från sin mor fören vid 12 veckors ålder och då spelar de mindre roll vad ni alltid gkort innan. Skadan är skedd. Försök massera honom ifall hon fått mjölkstockning och om ni inte vill ha kvar henne så försök oplacera henne eller om det inte går så kanske de finns någon kasssluss eller katthem som kan ta henne och försöka få placerat henne den vägen.

Lycka till / Häxan
    *Du vill ligga med mig, men de får du inte*
  • Kristin24

Ja ring veterinären....

Go och glad Kexchoklad
  • FluffyTina

arianne: Det är inte det jag är intresserad utav att veta. Som jag skrivit jag vill inte bli uppläxad över något. Jag har haft katter i hela mitt liv. fått kattungar hit och dit och det har alltid gått bra. så jag är tacksam för svar på min fråga och inte uppläxningar. Det känns så onödigt.

• FluffyTina

Det är skitsamma om jag tar kattungarna från mamman. Hur klarar de sig om mamman var död?

Detta handlar först och främst om att min sambo inte ska må skit längre. Så det är inte intressant det ni skriver.

Jag ska ringa vetrinären.

tack för de svaren!

• arianne03

Jag svarade ju på din fråga också. Och jag ser det inte som uppläxning, jag ser det som att sprida information. Mina katter fick jag också för tidigt, och det har varit otroliga problem med att få dem rumsrena.
    Hade varit superglad om någon berättat för mig innan att de skulle stannat längre hos mamman!

• FluffyTina

arianne: våra var rumsrena. Det är ju en sådan sak man får lära dem för inte gjorde mamman det eftersom hon är ute och gör sina grejor.
    Vi satte dem i lådan vid 6 veckor och de har klarat det sen dess. dock har någon missat lite utanför men det tycker jag är fullt acceptabelt.

• arianne03

Visst, jag vet också massor av fall när det gått bra, och massor av fall när det inte gjort det.
    Men vill du inte ta till dig informationen så är det ditt val.

Lycka till med din katts mjölkproblem!

• Kristin24

Så bara för att du alltid har lämnat eller tagit kattungar runt v.9 så är det rätt? 
    Konstigt då att man ska vänta till v.12 , borde du väl veta om du har haft så många katter.
    Är de vaccinerade också eller får den nya ägaren sköta den biten med?

Blir bara lite irriterad på dina svar för folk blir ju lite fundersamma.
    Klart att det är synd om din man, men även synd om katterna.

Se till att hitta en ny familj till din katt snarast, så blir din man bättre.

Go och glad Kexchoklad
  • FluffyTina

Arianne: det är ju inte att jag inte tar till mig informationen. SJÄLVKLART vet jag att de ska stanna tills de är 12 veckor enligt rekommendationer. Jag har ju sålt dem via blocket och där visas även de rekommendationerna. Men som jag skrev var min sambo allergisk (nytestad)! det går före dessa små katterna.
    Men jag förstår aldrig varför man inte bara kan få svar på en fråga utan att någon ska spela besservisser med "kan mer, vet allt".

Har precis pratat med vetrinären som snabbt förklarade för mig att det inte är några problem. Kattungarna klarar sig bra redan nu.
    Däremot ska jag försöka att mjölka lite på mamman, lägga varm handduk om hon tillåter det så det inte blir stockning.

• FluffyTina

Kristin24: snälla du! Detta är bondkatter som kostar 100 kr. ska jag vaccinera dem också så hade jag aldrig fått dem sålda. Så självklart får de stå för vaccinationer m.m.
    Jag har ALDRIG sagt att det är rätt att lämna dem när de är 9 veckor. Men det går bra att göra det! Men våran situation krävde det.
    Slipper gärna spydiga kommentarer.
    Tragiskt att man måste ursäkta sig först för att man har lämnat kattungar tidigare än rekommenderat för att BARA få svar på den frågan man har ställt.
    Jag älskar katter! Jag är en riktig kattmänniska och har alltid tagit hand om dem på bästa sätt.
    Men ta som exempel.... om du hade barn och ditt barn blev akut allergisk. Du hade 3 kattungar och en mamma som du hade varit tvungen att lämna för att hon skulle få må bättre så fort som möjligt (och ja, katthår försvinner inte på nolltid) så hade du gjort det. Om du hade tänkt på ditt barn före katterna. Eller för en annan människa. behöver inte tvunget vara ett barn utan kan vara din sambo. Hade du inte gjort det då hade jag sett dig som en egoistisk människa!

• lindac77
    FluffyTina skrev 2007-05-21 17:37:29 följande:
    Kristin24: snälla du! Detta är bondkatter som kostar 100 kr. ska jag vaccinera dem också så hade jag aldrig fått dem sålda. Så självklart får de stå för vaccinationer m.m.Jag har ALDRIG sagt att det är rätt att lämna dem när de är 9 veckor. Men det går bra att göra det! Men våran situation krävde det.Slipper gärna spydiga kommentarer.Tragiskt att man måste ursäkta sig först för att man har lämnat kattungar tidigare än rekommenderat för att BARA få svar på den frågan man har ställt.Jag älskar katter! Jag är en riktig kattmänniska och har alltid tagit hand om dem på bästa sätt.Men ta som exempel.... om du hade barn och ditt barn blev akut allergisk. Du hade 3 kattungar och en mamma som du hade varit tvungen att lämna för att hon skulle få må bättre så fort som möjligt (och ja, katthår försvinner inte på nolltid) så hade du gjort det. Om du hade tänkt på ditt barn före katterna. Eller för en annan människa. behöver inte tvunget vara ett barn utan kan vara din sambo. Hade du inte gjort det då hade jag sett dig som en egoistisk människa!
    Jag har också haft huskattungar, men som jag har vaccinerat + veterinärbesiktigat. Det har inte varit några problem alls att sälja dem. Tvärtom har folk åkt långt (upp till 40 mil enkel resa!!) eftersom det är svårt att hitta huskatter som varit hos veternär, fått sina vaccinationer, är uppfödda på bra foder m.m.

Hoppas det löser sig med kattmamman. Massera och handmjölka henne lite försiktigt. Blir det inte bättre får du ta henne till veterinären.
Svar på tråden Vad gör jag åt min katts sprängfyllda tuttar?