Hur mycket vatten är bra att dricka om dagen?
Det ska ju vara bra att dricka mycket vatten har man ju hört men hur mycket kan man dricka utan att det är farligt om dan? har hört att för mycket vatten inte är bra och varför är det så?
vet du?
Det ska ju vara bra att dricka mycket vatten har man ju hört men hur mycket kan man dricka utan att det är farligt om dan? har hört att för mycket vatten inte är bra och varför är det så?
vet du?
1L vatten är bra om man får i sig, men man får ju inte glömma att man får i sig vätska genom mat också. För mkt vätska är inte bra för levern har jag hört.
Är ingen expert.
Men man kissar ju ju mer om man drcker massor.
Jag brukar dricka 3 st 50 cl flaskor.. vet egentligen inte hur mycket man ska dricka.
2 liter vatten om dagen ska man dricka UTÖVER det andra man dricker som kaffe, te, choklad osv...
Att dricka för mycket vatten o att det skulle vara farligt har jag aldrig hört talas om - däremot är det farligt att dricka för lite..
Du ska inte dricka för mycket vatten för då kissar du ut alla nödvändiga salter i kroppen. När du sen fyller på med vatten och inte fyller på med salterna kan du bli vattenförgiftad.
Du ska dricka så mycket att du inte är törstig, vilket ligger på omkring 3 liter om dagen.
Klipper in lite fakta:
"Vattenintoxikation, vattenförgiftning, sjukligt tillstånd som beror på antingen överdrivet intag av vatten eller intag av enbart vatten för att ersätta förluster av natrium och vatten som kroppen gjort genom svettning, kräkning och diarré eller via urinen."
Källa: Nationalencyklopedin.
Om du dricker för mycket vatten så kan du driva ut mineraller och salter som kroppen behöver.
Men det är ganska stora mängder som behövs.
Dricker du när du är törstig så räcker det, själklart går det åt mer vätska när det är varmt.
Jag dricker ganska mycket vatten, har alltid med mig vattenflaska. Men nu när jag är gravid så kan jag inte dricka så mycket som jag behöver för då får jag upp allt igen.
Väldigt jobbigt, går och känner mig törstig hela tiden.
Jag tänkte börja dricka mer vatten pga att jag har hört att hyn blir bättre av det, kan det stämma? har haft problemhy så länge och det blir ju aldrig bra.
Man behöver inte alls så mycket västka som det är "modernt" att dricka nu.
Man behöver bara dricka extra mycket (som nämndesovan) om det är mycket varmt eller efter stor kroppsansträngning/feber.
Njurarna får jobba som sjutton om man dricer ett par liter extra utöver det som finns i maten.
M.a.o. inte direkt farligt men helt onödigt.
MVH
uteslut fet färdigmat,choklad och annan fet mat och drick mer vatten, då brukar hyn rusta upp sig...
Min hy har blivit mycket bättre sen jag började dricka mer vatten, förut drack jag kanske ett glas om dagen bara. Så visst kan du prova :D
runt 1,5 - 2 liter ungefär. man brukar säga 30 ml per kilo, så mindre människor behöver lite mindre än stora människor.
sen får du räkna soppa som vätska, inte att glömma och så får du ju vatten i dig via maten. så ung. 1,5 - 2 liter + det du äter.
om du dricker för mkt så kan det mer skada än göra nytta:
* kan bli förstoppad
* kan ge fosterskador om man är gravid (men då pratar vi om stora mängder)
* vattenförgiftning (stora mängder, inte så länge ngn dog av det i en tävling i usa, tror jag det va)
* säkert mer saker...
men vatten i lagom mängd är bra för hyn och för kroppen.
Jag drack flera liter vatten om dagen förut. Förra året bestämde jag mig dock för att dricka lite mindre, i princip bara vid måltider och när jag var törstig och naturligtvis lite extra när jag svettades mycket. Den enda skillnaden för mig var att jag slapp att springa på toaletten i tid och otid. Jag mår inte sämre och min hy är inte sämre heller.
Så jag tror, att många faktiskt dricker för mycket vatten snarare än för lite.