• imsel

farligt med rå kyckling?! behöver svar fort!

ja, jag hade kyckling från igår.
    och skar "snitt" (så jag kunde sätta in ost)
    med en kniv. plus att jag petade lite med kvinev för å vända lite på kycklingen.

glömde sedan bort att jag skurit kyckling, och skar då salladen med samma kniv.
    tomat och paprika, och satte mariand i salladen.

är det "farligt" att äta salladen nu?
    eller ska jag slänga?

maten klar om en kavrt..

• Svar på tråden farligt med rå kyckling?! behöver svar fort!
  • pjuuh

Släng salladen om du vill vara säker. Rå kyckling kan innehålla salmonella!

• Salmiak6

SLÄNG!!! Du rikerar att ge alla som äter av den Salmonella!!!

• LCroft

Vet inte hur farligt det är, men man har ju fått lära sig att man ska vara väldigt försiktig med rå kyckling. Så jag hade nog tyvärr kastat salladen.

• SusanneSJ

Risken är väl inte särskilt stor att det skulle vara smittat med salmonella, kyckling är ju generellt sett bra, men jag skulle ändå inte äta en sallad som var uppskuren med en kniv jag just skurit rå kyckling med. Men sån är jag!

• The Arrow

Ledsen att behöva säga det, men jag skulle inte äta den salladen...

(om du alltså petade i rå kyckling med samma kniv som sedan användes till att fixa sallad)

• frajsing

Egentligen är det inte bra med rå kyckling, och man borde diska kniven ordentligt först. Dock är det viktigt att minnas att salmonella bakterier inte är speciellt vanligt, speciellt inte i svensk kyckling. men det är nog upp till dig. Du kan ju göra en ny sallad för säkerhets skull.

• pjuuh

Salmonella kan vara jättefarligt om "fel" person drabbas, dvs någon med nedsatt immunförsvar t ex en äldre eller barn. Jag skulle definitivt slängt. Inget snack.

• Norrbotten

Hmm själv skulle jag inte äta av salladen men jag är hyper kännslig och rädd för just kyckling.. Sen så ja självklart är det bakterier på kniven men sen så behöver det ju inte va salmonela (vilket jag är rädd för) även fast jag vet att vår kycklin sellan bär på sånt..

Men som sagt jag skulle inte äta den salladen ... 

*** Stolt mamma till Alva ***
  • Blixten

Är det svensk kyckling? I så fall är det inte så stor risk för salmonella. Dock kan det finnas campylobacter så jag skulle nog slänga hur som helst.

• imsel

jaha..alla säger samma.
    nu är det inga barn eller så som ska äta
    bara jag å sambon..

men jag slänger väl iaf..
    har bara lite sallad kvar..å ingen feta blir det då.

men hellre frisk kanske.

tack för snabba svar!

• Norrbotten

haha oj så många svar det han hinna komma

*** Stolt mamma till Alva ***
  • The Arrow

Salmonella är inget party ; )

• imsel

jag slängde och gjorde ny!
    så behöver jag inte vara orolig och leta symptom.

tack igen för alla svar.

• Popflickan

Kan man inte skölja av salladen då? Svensk kyckling är rätt "säker" vad jag har hört. Jag skulle nog ätit den.

• Popflickan

Alltså vänta nu, skar du i kycklingen när den var stekt? Du säger att du hade kyckling från igår menar jag?
    För om du skar i den när den är stekt så är det ju inga problem...

Eller glömde du diska kniven igår och använde den idag till sallad?

• imsel

Popflickan:
    nej, kycklingen var rå, bara att jag tog hälften av kycklingen igår.
    skölja var ju smart oxå.
    ingen (inte jag heller!) tänkte ju på det.
    jaja, den är slängd och glömd

• Fjällbruden

Som kock och en som faktiskt läst bakteriologi  ( vad gäller mat) så släng salladen!! vet ju att TS gjort det men jag tänker på bla. popflickan... svensk kyckling har inte lika höga andelar salmonella som en del andra, dock förekommer det och ffa förekommer Campylobacter!!
    Inget av detta är kul att ha och du kan även smitta andra....
    Är kycklingen dock tillagad och ordentligt nedkyld och sen rätt förvarad är det ingen fara.
    Tänk på att använda egen kniv och skärbräda till rå kyckling och sen diska i HETT vatten, använd gärna engångshandskar så riskerar heller inga bakterier att hamna under naglarna!!

• Karpet

Fast det räcker inte med bara vatten för att få bort salmonellabakterier.

• The Arrow

Nej, minst 72 grader varmt måste det vara för att salmonellabakterierna ska dö, och så varm sallad kanske man inte är sugen på? ;)

Svar på tråden farligt med rå kyckling?! behöver svar fort!