När börja ge fisk? När man gör pure själv vilken sort är bra att börja med?
som rubriken. Tacksam för svar
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 20:23:56:
Min son är snart 8 månader
som rubriken. Tacksam för svar
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 20:23:56:
Min son är snart 8 månader
Gärna om någon har något bra recept oxå
Vi började inte förrän vid ettårsålder med fisk pga allergirisken. Använder mest hoki, sej, lax, alaska pollock.
I vår föräldragrupp fick vi rådet att vänta tills barnet är minst 9 månader, men gärna 10. Just fisk kan man tydligen bli lättare allergisk mot om det ges för tidigt. Det finns ju fisk från 6 månader i barnmatsburkar. Jag har dock väntat till dom varit 10 månader, eftersom jag inte ville riskera nåt i onödan.
Hej...
Jag började ge min son Lax när han var omkring åtta månader..
Gjorde små bitar å kokade det...
Plus att jag kokade potatis å lite morötter å tillsatte..
( dill, peppar) <-- Lite..
Han verkligen älskar det.. åt det idag med faktiskt.. :- D
Just ja, recept. Lägg fisken, lite morot, purjo (evtl andra rötter) i en kastrull, lite kryddpeppar eller vitpepparkorn, kanske dill (och andra kryddor som du/barnet tycker om), slå på vatten så det knappt täcker.ch koka upp, låt koka i några minuter, det går fort att få fisken klar. Puréa med rötterna och litet av kokvattnet.
Från fem-sex månader kan du ge kokt fisk i puréform om ditt barn har vant sig vid annan mat innan, dvs att du började med smakisar vid fyra månader.
Torsk och sej är bra fisk. Koka och mosa med vit saltfri sås som du smaksatt med lite persilja.
Började med fisk vid ett, men lillan var allergisk så vi väntar tills hon är två och provar igen då.
Jag tror inte det spelar någon roll vilken slags fisk du börjar med. Vissa är allergiska mot vit fisk (torsk odl) medans andra är allergisk mot röding/öring/lax.
Vi började med fisk vid ca 5 månader, men vi har inga allergier i familjen. Jag lagar samma fisk till dottern som jag lagar till oss så det blir lax, torsk eller något annat gott. Undviker dock alltjämt Östersjöfisk. Du kan laga fisk till barnen på samma sätt som du lagar till dig själv, undvik bara att tillföra salt. Vi har saltfri buljong och det gör underverk i maten. Finns i hälsokostaffären.
Har aldrig hört att man inte kan ge kokt fisk från början då de vill äta riktigt mat och inte bara en smaks pureér
Doriath: hur märkte du av fiskallergin? Har givit min dotter (nu 7 mån) fisk sedan hon var ca 6 mån och de två senaste gångerna har hon kräkts efter maten. Bvc trodde att hon eventuellt inte tålde fisken men mer än så vet jag inte eftersom ingen utredning görs.
Snarkofagen >vet inte riktigt men min systers dotter är allergisk mot fisk och hon kräks om hon ätit eller tom kännt lukten av fisk. Nu är hon ju äldre och jag vet inte hur det visade sig från början. Men nu när hon går i skolan får hon äta i ett annat rum de dagar det är fisk.
Har provat att ge min son lite fisk i puré från 5 mån. han blir 6 mån om en vecka.... kanske borde vänta längre med att prova??? men ger de i några dagar nu och ser om han reagerar.
biltokig1: jag har givit fisk i köpemat och det var när jag började ge egen mat som de här sessionerna började.
Helt ärligt vet jag inte vad jag ska göra. Avvkta med fisk, hur länge då? "Alla" säger ju att barn kan äta den fisk som jag (mamma) kan äta, ingen nämner något om att allergier kan uppstå. "Alla" = barnböcker, bvc, häften om barnmat...
Förlåt, TS, för att jag kapar din tråd!
För att bidra med något; jag har givit torsk som jag serverat med potatis, palsternacka, morot och kryddat hela baletten med citron och dill. Fisken har jag kokat med lite svartpeppar och lagerblad. Plättlätt och gott.
Snarkofagen > hrmmm om du provar att ge köpemat /puré fisk igen då??? fast tråkigt att behöva mixtra med dottern om hon mår dåligt/kräks av det....
jaa annars vet jag inte =/
Jag har gjort fiskgratäng med räksås till sonen, utan ost dock och utan att ha in den i ugnen. Gjorde med hoki och vanliga oskalade räkor (skalade dom förstås innan han fick dem i såsen... ). Han älskade den! Innan dess har han fått kokt lax med dillsås och couscous (enligt mig guds gåva till hemma-barnmats-lagaren) och pasta med räksås.
Snarkofagen;det är ok Tack alla för råd o tips ska avvakta lite med fisk till sonen eftersom jag själv har födoämnesallergi
sonen är sex månader btw
TS: det låter bra. Avvakta du, speciellt med tanke på din allergi. Det finns så mycket annat gott!
Och tack för att du är en så förstående mamma och låter mig kapa din tråd! Har du gröna ögon på riktigt också? Det har jag *blinkar*
Snarkofagen: nej,jag har "lånat" bilden har knallblå irl Men brukar ha gröna linser blir nu avis på dina
Vi har gett fisk till dem från början. Blev till och med tillsagda att göra det. Det finns massor med nyttigt i fisk som de behöver och visar det sig att bebisen har allergi mot fisk då får man ju precis som all annan mat som de kan reagera på vänta med att ge det men om bebisen inte har allergi mot fisk är det ju synd om den inte fått det.