• Divad

Betnovat kräm 0.1 % farligt när man är gravid?

Jag har fått några bett som jag imorse smörjde in med betnovat långt ner på magen. Sen när jag kom till jobbet kom jag på att man kanske inte får använda betnovat vid graviditet..

Så här står det på fass.se:

Graviditet
    Risk finns att fostret påverkas. Rådgör därför alltid med läkare före användning av Betnovat

Tror ni att det är någon fara?? är lite orolig...

• Svar på tråden Betnovat kräm 0.1 % farligt när man är gravid?
  • rullgardinsflikkan

ring sjukvårdsupplysningen

• Någon

Betnovat är kortison och vad jag har förstått har alla kortison-läkemedel denna varningstext. Det betyder inte automatiskt att det är någon fara. Jag håller med föregående skribent att det bästa är att ringa sjukvårdsupplysningen (eller bm eller läkare) och kolla.

• smurfliten

Jag har använt Betnovat en gång och kom precis som du på det i efterhand.. Men jag håller med rullgardinsflikkan att ringa sjukvårdsupplysningen eller prata med din BM så snabbt som möjligt.. Jag använde iofs bara ett tunt lager på händerna men har fått rådet att använda Hydrokortison för mina eksem om jag nu behöver mer än minidermen..

♥ Spöket Emma 050623 ♥ Två små myror BF 1/10 ♥
  • blackangel

Jag använder betnovat salva och betnovat lösning vid behov för mina eksem. Även nu vid graviditet. Har pratat med läkaren på mvc om detta och hon sa det var ok.

• LillaJag79

Jag puffar lite för den här tråden. Jag har fruktansvärda eksem och min barnmorska sa att jag inte skulle använda betnovat. Är det nån som testat nåt annat som hjälper. Jag testa zona som finns på hälsokosten men på den står det inget om graviditet. Men den borde väl vara ok att använda, tyvärr hjälper den inte så som betnovat.

Svar på tråden Betnovat kräm 0.1 % farligt när man är gravid?