• Theresekarlsson

Ni som följer viktväktarna.....vad äter ni när ni går på restaurang.....????

Ja hur gör ni.....min sambo & mina barn vill bjuda mig på restaurang på mors dag, men jag vet inte vad jag ska äta, snälla ge mig tips.....uppge gärna även hur många points rätten är....

• Svar på tråden Ni som följer viktväktarna.....vad äter ni när ni går på restaurang.....????
  • Sofis

Det är så sällan jahg går ut och äter, så jag brukar njuta och inte bry mig om det jag äter är fett eller inte!

• Theresekarlsson

men jag ska gifta mig om 3 månader och vill verkligen inte fuska.....ingen som har några bra tips....vill inte äta en tråkig sallad eller nåt...

• ebben

tycker ni kan äta gott hemma då-o de kan ge dig annat-frukost på säng mm.

• Theresekarlsson

men det är inte ofta vi går ut, nu när man har 2 små barn så han ville verkligen bjuda ut mig....men han ville veta vad jag kunde äta....

• Sötisnosen

Jag är nog mest inne på samma spår som Sofis.

VV har ju något som heter restaurangguiden som man kan köpa om du hinner. Annars skulle jag tipsa om soppor eller salladsbuffé. Grönsaksrätter som inte är oljebaserade eller nåt. Fast det kanske är tråkigt.

Kinamat är väl rätt snällt. Veg. minivårrullar (5 st=1,5 points), wokade grönsaker (utan ris) typ 5 points, och en friterad banan med glass (2,5 points) är överkomligt pointsmässigt tycker jag.

• Nyfiken gul

lite allmänna tips...

Be om sås på sidanom i en egen kopp eller skål - gäller även dressingar

Be om att få UTAN vitlökssmör eller persiljesmör

Beställ biffen med kokt potatis istället för pommes

Viltkött är magrare än gris o ko-kött..

Undvik smördegsinbakat, gräddiga pajer, smöriga gratänger och smetiga grytor... ta det enkelt och rent.

Eller så skiter du i det o äter det du vill!

• Sötisnosen

Wokade grönsaker = "Stekta blandade grönsaker"
    Inga nötter eller kött i det.

• Nyfiken gul

Kan tillägga att jag har själv jobbat som kock o det är inga problem att specialbeställa maten om du så vill..om det är inom rimliga gränser förstås...

Som kock får man ju allehanda beställningar på laktosfritt o glutenfritt och frågor från diverse religösa personer, veganer, GI-bantare o allt möjligt.. så vi är vana med att få frågor om ditten o datten...

Det är inga problem att be om att få en biff utan sås eller välja en annan sås till maten än den som brukar serveras..

• Theresekarlsson

Nyfiken gul skrev 2007-05-21 21:09:27 följande:

Kan tillägga att jag har själv jobbat som kock o det är inga problem att specialbeställa maten om du så vill..om det är inom rimliga gränser förstås... Som kock får man ju allehanda beställningar på laktosfritt o glutenfritt och frågor från diverse religösa personer, veganer, GI-bantare o allt möjligt.. så vi är vana med att få frågor om ditten o datten... Det är inga problem att be om att få en biff utan sås eller välja en annan sås till maten än den som brukar serveras..

Tack för ditt svar....nu känns det bättre....kanske ska gå på någon restaurang där det severas potatis & typ kött.....ska tänka på saken....få se vad det blir.....Tack tack

• Theresekarlsson
    Sötisnosen skrev 2007-05-21 21:06:46 följande:
    Jag är nog mest inne på samma spår som Sofis.VV har ju något som heter restaurangguiden som man kan köpa om du hinner. Annars skulle jag tipsa om soppor eller salladsbuffé. Grönsaksrätter som inte är oljebaserade eller nåt. Fast det kanske är tråkigt.Kinamat är väl rätt snällt. Veg. minivårrullar (5 st=1,5 points), wokade grönsaker (utan ris) typ 5 points, och en friterad banan med glass (2,5 points) är överkomligt pointsmässigt tycker jag.
    Jag har den redan men jag tycker inte att det står så mycket bra saker som serveras på restauranger....har kollat där men det var bara en massa konstiga rätter....
  • Sötisnosen

Ok, jag har inte köpt den utan kör på distansskivan, och där står det en del äta-ute-rätter. Synd, hade nog tänkt att köpa restaurangguiden någongång, men nu får jag väl tänka efter en gång till.

Lycka till hur som helst!

• MARIA99

Jag brukar beställa Grekisk sallad eller tonfisksallad.. På lördagar kör jag pointsfritt & väger så då hade jag kunnat ta vad jag velat.

• Theresekarlsson
    Sötisnosen skrev 2007-05-22 07:59:41 följande:
    Ok, jag har inte köpt den utan kör på distansskivan, och där står det en del äta-ute-rätter. Synd, hade nog tänkt att köpa restaurangguiden någongång, men nu får jag väl tänka efter en gång till. Lycka till hur som helst!
    Men det är ju skivan jag har.....där tycker jag inte att det står så bra grejer om utemat
  • Sötisnosen

Ok. Jag tycker den är rätt bra, bortsett från att den är svår att söka i. Men man kan ju tycka olika.

Men gör en höftning då. Ät en extra smal frukost (typ en tallrik lättfil, massor med linfrön och en msk sockerfri sylt), lågpoängssoppa till lunch och ät det du vill på restaurangen. Skriv i programmet att du använt alla dina points den dagen, och om du känner att du vill/behöver även de sparade poängen. På det sättet har du ju marginal även om du använder fler poäng i programmet än i verkligheten.

Jag gjorde något liknande i somras på semestern. Åt bara frukt till frukost och som alla andra till lunch och middag. Såg till att gå lite promenader och simma en del, men räknade ingenting. Gjorde så i tre veckor och gick upp ett ynka kg (och jag åt rätt mycket) som försvann efter två veckor hemma. En kväll borde inte göra någon skillnad om det är just en kväll. Bortsett maten som ligger i magen i två dagar eller nåt.

Vet inte om jag kan komma mer så många fler idéer...

• sweetpea

Thaimat är pointssnålt, rent generellt. Och det godaste som finns!

Alternativt kan man äta italienskt - en god pasta med tomatsås och skaldjur, t.ex. och kanske en bruschetta till förrätt. En liten chokladpralin till kaffet på det.

Svar på tråden Ni som följer viktväktarna.....vad äter ni när ni går på restaurang.....????