• Skrutt 83

Volvo V50 Flexifuel

Jag och sambon ska köpa bil till sommaren och är lite inne på volvos V50 Flexifuel. Nån som har den och kan berätta vad ni tycker om den? Bensinsnål? Lättkörd? Bra lastutrymme? Vi vill ha en kombi som är säker och hyffsat bensinsnål och gärna miljövänlig samt att den ska kunna rymma en barnvagn i framtiden. Tycker denna verkar motsvara våra förväntningar. Nå vad säger ni?

• Svar på tråden Volvo V50 Flexifuel
  • Ödlan

Hej!

Vi var jätte nära på att köpa en V50 förra helgen men lastutrymmet är inte alls stort. Det ser större ut än vad det är. Vi har en Brio vagn och den går inte in. Bensinsnål är den väl inte. Det beror ju på vad man jämför med. Plus att det är ju en dyr bil att köpa.

Till det bra: Jätte skön att köra. Super snygg.

Vi har istället köpt en peugeot 307 SW. Mycket bättre lastutrymme. Det går inte att jämföra.

• Skrutt 83

Ödlan: Tack för ditt svar! Ok vad synd, ja vi får åka å provköra och se.. Måste ju kunna få in en barnvagn, har ju funderat på v70 också då är ju lastutrymmet bättre. Visste att det var mindre i v50 än v70 men inte så mkt mindre..

• K J N

Etanolbilar drar överlag betydligt mera bränsle än vad man tror och vad som oftast uppges.

Räkna med minst 40% upp jämfört med motsvarande bensinmotor.
    För att det ska vara lönsamt att köra etanol så måste bensinen alltså vara minst 50% dyrare än etanolen.

Etanol kräver också att man byter olja och sköter service med tätare intervall än för rena bensinfordon och bilservice är ganska dyrt.

Den höga bränsleförbrukningen (relativt sett) innebär också höga utsläpp av koldioxid, vanligtvis en bra bit över 200 gram/km och därtill är etanolen oftast tungt miljöbelastande att framställa och transportera, om än inte att förbruka.

Miljövinsten är därmed tveksam då mesta mängden etanol importeras ifrån Brasilien o fraktas över atlanten på tankfartyg registerade i fjärran östern vilka drivs med råoljemotorer ifrån 1970-talet.

Stora arealer skog skövlas för att man ska kunna odla sockerbetor som utgör råmaterial till etanolen, dessutom finns det en etisk aspekt eftersom vi bränner upp sockerbetor som hade kunnat användas till mänsklig föda åt en svältande världsbefolkning istället.

Satsa istället på diesel, den totala miljöpåverkan blir mindre och man räknar hem ekonomin på ett betydligt bättre sätt.

• Annsis82

själv är jag ingen Volvo fantast men kör V50 flexifuel som tjänstebil och säger bara usch nej inte rolig lastutrymmet är hemskt litet bilen är slö och det är en väldigt hög ljudnivå i bilen kör även V70 på jobbet den är mycket bättre och väldigt bra lastutrymme...

Lycka till i jakten på ny bil

/Ann-Sophie

• Splach

Vi hade en v50 ett tag, då våran bil vart trasig..

Inte nog med att hunden knappt fick plats i skuffen, vi kunde inte åka och hälsa på Martins mamma, för hon bor i skogen OBS asfalt som är fin hela vägen dit nästan, förutom 100meter men den grusvägen är med fin, inge guppig etc, men bilen klarade det inte ändå, låg en sten som kanske  var MAX 10 cm hög, det sa stopp för bilen..

Dom är MYCKET lägre än vad dom ser ut att vara, rena stadsbilar med andra ord.. grusvägar kan man glömma, tog i överallt, och lastutrymme, vi fick varken plats med hundbur eller barnvagn..
    I våran 855 får vi plats med både och samtidigt

Sååå nej den bilen är kass om man inte bort i stan, och aldrig behöver utrymme

• Skrutt 83

Vad tråkigt att så många verkar vantrivas med bilen.. Någon som tycker den är bra?

• LRX

Jag har ford focus, det är mekaniskt och säkerhetsmässigt sett samma bil som v50:n fast rymligare och billigare. Jag trivs bra med den!

• Majsan70

Vi har en V50, men inte flexifuel. Jag stortrivs med den och jag o fler med mig som även kört V70 tycker att den är bra mycket bättre att köra. Lastutrymmet är inte jättestort, men vi fick dock plats med både vagn o hund och detta med monterat insynsskydd.

Den är oxå billigare i inköp och billigare i drift än en V70. Hur mycket vet jag inte eftersom min bil är tjänstebil och jag betalar en fast relativt liten summa för allt varje månad. Hade jag valt V70 istället så hade jag gått upp lite mer än 1000 kronor i månaden bara i fasta utgifter per månad.

Nästa år är det dags att byta bil och då blir den en V50 Flexifuel för oss, alternativt en diesel.

Jag har via jobbet kkört alla typerna av Volvo och tillsammans med den nya S80 så är min V50 den jag gillar bäst.

• Skrutt 83

Majsan70: Vad kul att du gillar din v50! Vi ska kolla på lite olika så får vi se vad det blir! Är lite inne på Toyota avensis kombi också.. Får provköra lite olika och jämmföra men v50 är fortfarande en bra kandidat!

Svar på tråden Volvo V50 Flexifuel