• MrsToobe

Lavemang

Tänkte förbereda lite o köpa hem lavemang.. som jag kan ta innan de e dags att åka upp till förlossningen (hinns de inte me hemma kanske jag kan ta de där uppe på förlossningen)

Men va e de för lavemang jag ska ta då?
    Finns de inget man kan typ dricka eller så, så de rensar uppifrån o ner?

Finns de o köpa på apoteket eller?

Vill nog inte "trycka upp" nått där bak hehe

Enligt min BM så ger dom inte lavemang här längre... o jag vill ha de "utifall att". om ni förstår?

Tips?

Kram

• Svar på tråden Lavemang
  • Majälva

Mrs Toobe,
    varför ger de inte lavemang längre, och var är "här" någonstans?
    Det vill jag absolut ha före förlossningen, men tar för givet att jag får det där.

• MrsToobe

vet inte varför dom inte ger de...
    ursäkta.. de står juh inte var jag kommer ifrån *fniss*

Norrköpings BB ger inte lavemang längre enligt BM.. därför tänkte jag att de kanske lika bra o köpa själv då jag absolut vill ha

• Knytets mamma

Att dricka och rensa uppifrån och ner gör du med laxermedel och det skall du då inte ta . .Då rensas hela systemet och det kan ta lite tid, hela mag-och tarmsystemet skall då tömmas.
    Vattenlavemang köper du påse på apoteket och fyller med vatten och ligger på golvet och snurrar runt i olika lägen samtidgt som vattnet rinner in i tarmen. Sedan skalld u försöka hålla det så i viss tid och sedan sätta dig på toaltten igen. Detta kan med tanke på magens storlek bli en aning trixit, då du skall inta de olika positionerna för att få vattnet att rinna i ex. krökarna i tarmen.
    Så hade jag varit som dig hade jag struntat i det och låtit naturen ha sin gång.

• MrsToobe

men sån här microlax o sånt då? kan man inte ta de?

de där lät juh helknasigt *Ser mig själv framför mig i alla dessa positioner* *skrattar*

• Knytets mamma

Vet faktiskt inte vad det finns för receptfritt då jag inför alla tarmundersökningar hämtat ut på recept.
    Men där finns troligen någon som du typ likt klysma kan trycka in via ändtarmen eller dylikt.

Kollade på apotekets hemsida.
    Toilax kan användas vid graviditet, och finns som rektalsuspension verkar efter 5-15 minuter
    Läs mer
    www.apoteket.se/apoteket/jsp/polopoly.jsp&t=2240

Där finns en som heter klyx som där står att den används dels före förlossning .

• Baronessan

Microlax är receptfritt och kan användas (och används på flera sjukhus). Tänkte också köpa hem det så att jag har ifall det hinns tas när det är dags...

• MrsToobe

åh ok då ska jag iaf köpa hem.. sen om de hinns me eller inte återstår o se

• Björkeli

Hej.

Att ta laxerande medel i rumpan nån gång då o då e inte farligt, men kan ha olika effekt på olika människor. Så för vissa som glada i hågen tar t ex en Dulcolax o inväntar sina 30-60 min kanske inte alls får resultat då de vill...
    Bara nåt ni skall ha i åtanke...

På förlossningen ges vatten lavemang, (säkert olika), eftersom de oftast har snabbast effekt, o om nu era sjukhus har slutat med det så kräv det helt enkelt för det finns på sjukhusen. Mår man dåligt av att inte få ett lavemang så skall man få det även om de enligt princip slutat med det just hos er...

På min första förlossning tog jag inget, så man "överlever" så att säga men man skall inte behöva känna sig mer obekväm i förlossningsituationen om det går att åtgärda!

Be era BM skriva i journal att ni vill ha eller ring till avdelningen för att prata med dem om detta...

Lycka till o klappa magarna.

• Zack

Hejsan!

När jag skulle föda min första ville jag absolut ha lavemang. Men icke sa nicke. Det behövdes inte, sa BM. Faktum är att man oftast får behov av att tömma tarmen när förlossningsarbetet har startat. Så det sköter kroppen automatiskt. ..(Alltså på toan)
    Hursomhelst så hände både det ena och det andra, men ärligt talat så vart jag helt väck och koncentrerade mig bara på att föda barn. Jag helt enkelt sket i det

Det bästa är att tänka att BM har nog sett det mesta, så det är inget att oroa sig.
    Värre är det för stackars mannen. Men han älskar mig fortfarande.
    Vi skall ju ha nr 3 nu... (fniss)

Kram och lycka till.
    Zack.

Svar på tråden Lavemang