• flixflax

Att lägga klinker?

Skall lägga klinker själv tänkte jag i hallen. Rakt och inga vinklar. Dock är det på betongplatta som är aningen ojämn. Men mest på ett ställe. Hur jämnar man ut detta? Jag vill helst inte använda flytspackel.

Hur gör jag sedan? Värmeslinga, fix , platta och fog?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 10:20:21:
    Kan inte svara i tråden konstigt nog. Men vi skall alltså ha värmeslinga i golvet. Golvvärmen ligger i färdig matta.

Men jag har fattat det som att man kan lika väl lägga slingan i fix/vanligt spackel som flytspackel.

• Svar på tråden Att lägga klinker?
  • Carro W

Är itne flytspackel ett måste på ett ojämnt golv?

Det är inte lätt att vara ödmjuk när man alltid har rätt
  • Sarge

Jag tror att man måste lägga värmekabeln i flytspackel, så du kommer nog "inte undan" det momentet...

• sladdmamman

man måste jämna till golvet annars kommer klinkern att spricka!! men inte behöver man golvvärme! flytspackla är du nog tvungen till! men du, det är skojigt

• JAG är BÄST

sladdmamman nej man MÅSTE inte ha golvärme. Men dte är att föredra för halkrisken på vintarna .

• Venusmannen

Det finns golvvärme som är tillåten att lägga direkt i klinkerfixet. Kolla tillverkarens instruktioner. Var mycket noggrann vid utläggningen för att undvika ojämnheter etc.

Vad gäller ojämnheterna - Hur stora/höga är de?
    Lite ojämnheter går ju att lösa med fixet, men det kanske kan bli problem om det skall få rum golvvärmeslingor också..

OT,
    Har också haft problem med FL hela morgonen. Har inte heller kunnat skriva svar förräns nu..

• Vårblomma

Det går bra att lägga värmegolvet direkt i fixet men det behövs MYCKET fix och klinkern blir därför mycket svårare att lägga. Särskilt när det gäller att få klinkergolvet jämnt.

Ojämt golv kan fixas med golvspackel (har för mig att det hette så det vi använde) beroende på hur stort området är. Jag hade dock rekommenderat att flytspackla golvet. Det är lätt gjort och golvet blir ljämt och du har mycket lättare att lägga klinkern.

Golvet kommer att bli lika högt om du flytspacklar eller lägger värmen i fixen så det gör ingen skillnad.

Lycka till!

• flixflax

Jag har nu bestämt mig för att flytspackla ändå, efter samtal med elektrikern. Men jag undrar hur gör man bäst då det är dörröppningar där klinkern kommer möta parkett. Så det inte flyter utan parketten och så. Och att det blir jämnhöjd.

• Vårblomma

Det är inte säkert att du kan få jämnhöjd mot parketten det beror på hur tjocka klinkerplatter du har. Du får addera värmegolvets tjocklek +1mm (flytspackel) och så klinkerplattans tjocklek + ngn mm till för fix.

För att inte flytspacklet ska flyta ut på parketten får du sätta en "stoppbräda" som du tar bort när du flytspacklat klart.

• sladdmamman

jag är bäst-jag har klinkergolv utan golvvärme i hall, badrum, källare UTAN golvvärme! har ännu inte halkat!! däremot vet jag att det kan bli dyrt om värmeslingorna går sönder och man måste bryta upp golvet!!

flixflax-lycka till, jag tycker att det verkar som om det kommer att gå fint! jag vet inte om du har ett litet eller stort golv, men tänk på att golvvärme kostar pengar, både att lägga och att ha igång!

• Fjällräven

Sladdmamman: I källare ska man inte ha golvvärme, för då flyttar man bara fukten vidare till ett annat rum.

Om ni ändå ska lägga klinker så tjänar ni på det i längden, man ångrar sig annars. Sen ökar det värdet en hel del på lägenheten/huset
    Lägg in det, sen om värmen används eller inte är ju en annan sak. Men då finns den där iaf, det är bökigare att ångra sig i efterhand

• eyry

var NOGA med slingorna, det är ändå ganska vanligt att de inte fungerar när man väl är klar om man inte passar sig..

• eyry

var NOGA med slingorna, det är ändå ganska vanligt att de inte fungerar när man väl är klar om man inte passar sig..

• eyry

• eyry

oj jisses lilleman tryckte till på datorn..

Svar på tråden Att lägga klinker?