• Cissi o Nattis

Jag orkar inte ens göra 1 situps, "fusk situps"?

Jag ska börja träna, har hållt på ett tag med motionscykeln nu och känner att det är dags att utöka träningen, tänkte då främst på magen :)

Så vi var och köpte ett liggunderlag på coop forum, tänkte ha det att ligga på när jag gör sit ups, tänkte göra några 100 om dagen,
    så jag lägger mig ner och testar, men ooops.. jag orkar inte ens göra en!! Förvånad

Att jag vart såå otränad, hade jag ingen aning om.. hur ska jag nu kunna träna magmusklerna, när jag inte ens orkar göra 1?
    Finns det "fusk situps" eller någon annan träning som jag kan öva mig med?

Lyckas jag göra några situps sen, så kan jag ju öka lite varje dag.

• Svar på tråden Jag orkar inte ens göra 1 situps, "fusk situps"?
  • JAG är BÄST

Det där känner jag igen .
    Börja med en. Du kan inte tro att du ska kllara 100 om dagen direkt.

Jag har hållt på med sit ups nån månad nu. Jag började på 10 varje morron sedan har jag ökat på så jag kännt att motståndet har tagit slot. Ökat med 5-10 varje gång. Nu är jag uppe i 70st varje morron.

• Lillflickan

Om du har gummiband kan du ta hjälp av dom. Vira bandet runt ett bordsben eller soffben, ta sedan lite hjälp av gummibandet på uppvägen. Samtidigt ska du känna att magen jobbar.

♥ Mamma till Storebror, Gullan, Bischen & Gnutten ♥
  • patrikiden

Den traditionella utförandet av situps är ju inte direkt hälsosam.

Kör crunches istället, genom att lägga upp fötterna med böjda ben på en stol eller liknande. Sedan krampar du ihop magen, det blir en kort rörelse men den aktiverar magen på ett bra sätt.

Vanliga situps så tränar man också höftböjarna som kan ge smärtor i ryggen om de blir för starka.

MVH Patrik

Svar på tråden Jag orkar inte ens göra 1 situps, "fusk situps"?