• Anonym (Nära vän)

Vill veta allt om stödfamilj..

Jag skulle vilja bli stödfamilj till två barn jag är nära vän med.Dom har nu en stödfamilj som ej funkar.
    Hur funkar de att vara stödfamilj?
    Finns de några krav man måste fylla??
    Vill veta allt som kan vara bra att veta.

• Svar på tråden Vill veta allt om stödfamilj..
  • Anonym (soc.sekr)

Innan man blir stödfamilj/kontaktfamilj görs en utredning där man får berätta om sig själv och så brukar man ta in registerutdrag från polisen.
    Utredningen görs av socialtjänsten som bedömer om man är lämplig att vara stödfamilj. Kan inte svara på om det direkt finns några särskilda krav men man ska ju ha tid och plats och engagemang och inte vara kriminell eller ha andra problem...

Vanligast är att man sedan har barnen en helg i månaden och kanske någon vecka på sommaren.

Någon gång per år har man uppföljningsmöte med föräldern och socialtjänsten.

Man brukar få handledning av den socialsekreterare som gjort kontaktfamiljsutredningen. Det är inte samma socialsekreterare som handlägger barnens ärende. De som utreder kontaktfamiljer och familjehem sitter ofta på en annan enhet än barnhandläggarna.

Som kontaktfamilj får man en litet arvode som är skattepliktigt + en omkostnadsersättning som man inte behöver skatta för och som ska täcka de omkostnader man har för barnet. Ex. mat och aktiviteter.

• Anonym (jag med!)

Jag har länge varit intresserad av att vara familjehem, men aldrig haft plats. Men bor nu i hus och har rum över.

Stödfamilj lät mycket intressant, lite lagom att börja med 1-2 helger i månaden innan man ger sig på att vara familjehem, för då har man väl barnen mycket mer?

Vad är det för barn som har stödfamilj? Är det barnen som har "problem" eller är det föräldrarna?

• hampus04

Barn som behöver kontaktfamilj kan vara ensamstående föräldrar. Föräldrar som behöver avlastningen utav olika anledningar. Men även också barn med olika former av diagnosr så som ADHD.

• Anonym (jag med!)

Kan man välja att bara vara stödfamilj till barn vars föräldrar har behov tex alkolism, handikapp eller ensamstående? Alltså inte tex barn med ADHD eller något handikapp.

• hampus04

Man kan nog lite välja.

• Anonym (jag med!)
    hampus04 skrev 2007-05-22 16:36:40 följande:
    Man kan nog lite välja.
    Menar du att man kan välja litegrann, eller att man inte kan välja?
  • Bondbruden

Vad jag har förtstått på vänner som har varit kontaktfamilj så får både kontaktfamiljen och den familj som behöver avlastning välja. Det är ju frivilligt och det måste funka för bägge parter.

• Anonym (jag med!)

Bondbruden-
    Tack för ditt svar. Då vet jag.
    Vad tycker dina vänner om sitt uppdrag?

• Anonym (jag med!)

Bondbruden-
    Vet du om det fanns några krav?

• Bondbruden

Jag vet inget om vilka krav som ställs, men vet att de blev intervjuvade innan, och fick möjlighet att tacka nej till endel förslag som de inte tyckte passade.

Det funkade bra ett tag med sedan slutade mamman till pojken att höra av sig. Så av någon orsak tyckte inte hon att det var enbart positivt. Orsakerna har jag ingen aning om.

• Lady summer

Ja,man kan säga till komunen att man inte kan/vill eller faktisk orkar vara stödfamilj för barn med vissa "problem".Att man deremot vill vara stödfamilj till ett barn där det bara handlar om avlastning för vårnadshavare.
    Anonym (jag med!) skrev 2007-05-22 16:23:01 följande:

Kan man välja att bara vara stödfamilj till barn vars föräldrar har behov tex alkolism, handikapp eller ensamstående? Alltså inte tex barn med ADHD eller något handikapp.
  • Anonym (jag med!)

Hur lång tid brukar det ta innan man blir godkänd? Hur länge binder man sig till ett barn? Får man någon ersättning och isåfall hur mycket?

• Anonym (jag med!)

Måste man ha egna barn?

• Cindra

Nej, man måste inte ha egna barn!!
    Vi blev stödfamilj första gången då vi var 20-21 år! 3 år senare föddes vårt första barn!
    Pojken vi blev stödfamilj för var 2 1/2 år då han kom. Vårt uppdrag fortsatte sedan i 15 år!!! Han är vuxen nu, vi har fortfarande kontakt och han kommer alltid att vara "storebror" i vår familj!

• Anonym (jag med!)

Cindra-

Hur ofta var han hos er? Fick ni någon ersättning? Fick ni ta med honom på roliga saker?

• Cindra

Han var hos oss MYCKET!!
    Först var det sagt varannan helg: lö-söndag + en natt i veckan.
    I slutet av hans dagistid ökades det på så helgerna var från fre em till måndag morgon i stället + 2 vardagnätter i veckan.
    Sedan några veckor på sommaren, nån vecka på jullovet + påsklovet...
    När han var ca mellan 11-14 år så bodde han hos oss på heltid (familjehemsplacerad alltså) för att sedan kunna flytta hem igen och vi blev åter stödfamilj.
    Pojken har ett lätt förståndshandikapp + ett rörelsehinder + att hans biologiska familj hade det väldigt tufft på flera olika sätt... Därför blev de beviljade så mycket avlastning.
    Ja, vi fick givetvis arvode + omkostnadsersättning för varje dygn/månad som han var hos oss!
    Och JA - han följde med på allt skoj som vi gjorde i vår familj, typ Legoland, Astrid Lindgrens värld, simhallen, biobesök, vara i sommarstugan, följa med till släkten i Småland...

• Anonym (jag med!)
    Cindra-
    Låter toppen, vill ju inte bara behöva vara hemma. Var det erat val att tiden skulle ökas? Som jag känner det nu skulle jag vilja ha ett barn 1-2 helger i månaden. Plus lite på lov och så (jobbar som lärare) Men sedan kanske man känner annorlunda när man ser hur det går. När han var med er till Legoland tex, vem betalade då?
  • Cindra

Det var pojkens föräldrar som behövde mer avlastning så förfrågan kom och vi sa OK!
    För det mesta så betalade vi, omkostnadsersättningen ska ju täcka de aktiviteter som görs. Och vissa månader gör man kanske inget speciellt och då blir det ju pengar "kvar" som man kan använda vid större utflykter. Men ibland skickade pojkens föräldrar med extrapengar, minns att vi fick 500 kr av dem när vi skulle åka till Legoland! Det var ju betydligt dyrare än så att ha med ett fjärde barn en hel vecka i Danmark, men resten betalade vi!
    Vi var samtidigt stödfamilj för ett barn till, men inte i samma omfattning...
    Numera är vi jourhem för småttisar och det är underbart!!! Har kvar ett uppdrag som stödfamilj, men tösen är inte här så ofta.
    Och våra egna barn har vuxit upp och blivit stora!

Svar på tråden Vill veta allt om stödfamilj..