• PussPrinsen

Andas genom värkarna?

Var hos barnmorskan idag och började prata om de sammandragningar jag har som riktigt tar andan ur en och hur lätt det är att sluta andas när dom kommer!

Då säger BM " - Ja, men då får man ta till andningen och sen andas som vanligt när dom är över..." Ja precis svara jag, men sen när jag kommer hem kom jag på att hon har ju aldrig visat hur man ska andas genom värkarna...

Gör man det över huvud taget, med tanke på att hon sa så? Och hur gör man?

Min bebis ska komma imorgon vart det beräknat, och jag har inte tid förräns om en vecka, och hoppas inte att jag ska "behöva" gå dit då...så jag kan inte fråga henne...kan ju alltid ringa, men så kom jag ju på att jag har FL som räddare i nöden....

• Svar på tråden Andas genom värkarna?
  • gnagaren
    Ja, jag har alltid gjort det.  Hjälper mot att inte hyperventilera och hjälper dig att inte konsentrera på smärtan.

Du andas in genom näsan, och blåser ut med munnen.
    ?:*¨¨*:?Sanna-99, Rasmus-01, Liam-05, Bebis BF-070607?:*¨¨*:?
  • jenjim

Tänk på att du ska blåsa ut et ljus in genom bbäsan och ut genom munnen.
    Lycka till vilken härlig tid du har framför dig!
    Ta det bara lugnt och be barnmorskorna om hjälp så kan de visa dig det är en skön känsla att komma på hur du ska andas!
    Lycka till

• danitra

Jag hade CTG inkopplad under hela förlossningen och då kunde jag se när en värk var i antågande. Då började jag förbereda genom att andas djupt och mer intensvit för att syresätta bloden. Varje gång kände jag att jag kunna möta värken med andningen och det gick jättebra!

• danitra

Jag andades bara med näsan eftersom det är mer naturligt för mig, och det är viktigt att komma ihåg, det ska kännas naturligt och bekvämt för dig.

• IISSEE

Min bebis är beräknad att komma om två dagar och jag ska inte till mvc fören den 29, jag hoppas som du att jag ska slippa gå dit då

• johandra

in genom näsan,ut genom munnen...det var det enda jag klarade av att tänka på när mina värkar var som värst....och det funkade toppen

Mamma till världens finaste Ella 060309 + syskon på väg v11
  • PussPrinsen

Tack så mycket för svaren, kan ju hjälpa när man fortfarande är hemma också!

Trodde först att det var lite mer avancerat, har väl föreställt mig nån slags profylaxandning...

In genom näsan och ut genom munnen...

Nu hoppas vi bara på en lite bebis också...!

• danitra
    PussPrinsen skrev 2007-05-22 13:47:04 följande:
    Tack så mycket för svaren, kan ju hjälpa när man fortfarande är hemma också!Trodde först att det var lite mer avancerat, har väl föreställt mig nån slags profylaxandning...In genom näsan och ut genom munnen... Nu hoppas vi bara på en lite bebis också...!
    Det är profylaxidén. Kom också ihåg avslappningen, låt gärna din partner massera eller klappa dig om du vill för att hjälpa avslappningen.

Lås dig inte vid in genom näsan och ut genom munnen. Gör det som känns bäst, huvudsaken är att du har kontroll över andningen.
  • Willhellmina

Jag gick på ANnas profylax och lärde mig andas genom värkarna. Kändes löjligt när vi var på kursen men när det hela sedan väl satte igång så var andnigen guld värd. Funkade så bra på mig så jag inte behövde någon annan smärtlindring!!! Så lyssna på föregående skribenters råd och försök att intensivträna. Lycka till med förlossningen!!!

• Fruisen

Precis som danitra sa, glöm inte att slappna av. Jätteviktigt! Andas lugnt, in och ut, långsamt och behagligt, och slappna av ansiktet oxå. Min profylaxledare pratade om att alla ringmuskler påverkar varandra, så om du spänner munnen så spänner du alltså även vägen ut, vilket gör det svårare för bebisen att tränga ner och ut.

Lycka till! Du har en sån häftig upplevelse och tid framför dig!

ღ ♥ ღ Amandas mamma! ღ ♥ ღ
  • Auroratiger

Andas med magen. Känn att magen rör sig när du andas in och ut, andningen ska inte fastna högt uppe i bröstkorgen (vilket är lätt hänt om man har ont). Andas lugnt och långsamt. Om du tycker att det känns konstigt att andas in genom näsan och ut genom munnen kan du prova att andas enbart genom näsan, eller att när du andas ut öppna munnen och ge ifrån dig ett svagt tonlöst "aaa"-ljud (svårt att förklara i text - tänk dig samma ljud som när man är andfådd och flämtar, fast håll ut det. Hoppas du fattar vad jag menar...).

• Arvnor

Jag andades igenom hela min senaste förlossning, ingen bedövning alls behövdes. Kom bara ihåg att slappna av. Jag tänkte på att "tappa" axlarna rakt ned utan att kuta, drar du upp axlarna så spänner du dig och kutar du kan du inte andas lika bra. Lycka till!

• Rintintin

Sen är det ju tre typer av andning oxå - alltid in genom näsan ut genom munnen: djupandning (långa avslappnade andetag), mellanandning (mellandjupt o mellansnabbt!)och så lätt snabb andning. Det är lätt att man blir alldeles yr i bollen om man inte andas på rätt sätt - det hjälpte mig att fokusera på själva utandningen och bara låta inandningen komma (nu har jag ju inte fött ännu iofs ). Sen kan du testa profylaxandning med din sambo på så sätt att han nyper (på insidan av låret ex - aj aj) dig under en halv minut - från svagare till hårdare och hårdast efter 15 sekunder och sen lätta på nypet (bra om ni testar innan hur hårt han kan nypa dig - så att du lite vet hur ont det kommer att göra) - smärtan ska alltså stegra sig och sen mattas ut. Han ska oxå hålla koll på att du inte rynkar pannan under profylaxövningen - man ska vara avslappnad!!

• danitra
    Auroratiger skrev 2007-05-22 16:45:16 följande:
    Andas med magen. Känn att magen rör sig när du andas in och ut, andningen ska inte fastna högt uppe i bröstkorgen (vilket är lätt hänt om man har ont). Andas lugnt och långsamt. Om du tycker att det känns konstigt att andas in genom näsan och ut genom munnen kan du prova att andas enbart genom näsan, eller att när du andas ut öppna munnen och ge ifrån dig ett svagt tonlöst "aaa"-ljud (svårt att förklara i text - tänk dig samma ljud som när man är andfådd och flämtar, fast håll ut det. Hoppas du fattar vad jag menar...).
    Jag kunde inte alls andas med magen under värkarna, då var det bara ytlig, men kontrollerad andning. Men där emellan var det djupa andetag.
  • Rintintin

Nä, nu iom danitras inlägg så måste jag tillägga en grej till !! På kursen vi gick så sa de att man använder de tre olika sätten att andas på det sätt man känner hjälper en. Misstänker att jag, liksom danitra skriver, troligen inte kommer att djupandas så mkt - man hoppar nog in på "pustandet" - fast det ska visst vara bra att starta och avsluta med några djupa andetag (för syresättningen).

• danitra
    Rintintin skrev 2007-05-22 19:24:01 följande:
    Nä, nu iom danitras inlägg så måste jag tillägga en grej till !! På kursen vi gick så sa de att man använder de tre olika sätten att andas på det sätt man känner hjälper en. Misstänker att jag, liksom danitra skriver, troligen inte kommer att djupandas så mkt - man hoppar nog in på "pustandet" - fast det ska visst vara bra att starta och avsluta med några djupa andetag (för syresättningen).
    Jag hade läst en del om profylax innan förlossningen men i slutändan när jag satt där och pustade så var bara tanken om avslappning och kontroll på andningen som var kvar. Hur djupt och i vilken takt kom avb sig självt.
Svar på tråden Andas genom värkarna?