• Selma77

Söker tips på tilltugg att ha på fest!

Vad har ni för ideér när det gäller tilltugg? Dvs inte chips, popcorn utan mer matigt, och lite mättande.

• Svar på tråden Söker tips på tilltugg att ha på fest!
  • greeneyes

hemmagjorda piroger (filodeg + fyllning), bruschetta med tomat/fetaost på, minipajer - ja det finns massor

BF 31/8 2007
  • kulrika

tunnbrödrullar med olika goda fyllningar

Mamma till Gustav&Hilda
  • Selma77

Tack för tipsen.
    Jag vill inte ha för mycket jobb men det där med bruschetta över fetaost lät väldigt gott.
    Vad fyller man tunnbrödsrullarna med?

• greeneyes

för bruschettan så kan man ta en baguette som man skivar i cm-tjocka skivor. bre på vitlökssmör o in i ugnen. sen hackar du tomater, rödlök och rör ihop med olivolja, basilika o fetaost o lägger på.

tunnbrödet kan man bre med ex olika färskostar, typ cantadou osv. sen rulllar man ihop och skär i lämplig storlek, typ nån cm. stoppa tandpetare i och voila - jättegott

BF 31/8 2007
  • domjer

Tunnbörd som du smörar med ICAs pepparotsfärskost uppblandad med Renkött (finns som smörgåspålägg) hacka upp renköttet och blanda med färskosten och bre på. Rulla ihp dem och skär lämliga bitar (3 cm ca) och ställ dem på ett fat. Huuuur gott som helst.

• domjer

Kika på ICAs buffeer, där finns många bra tips på plockmat.
    Vi gjorde en rosa chokladmousse också och hade i shotglas, blev mkt uppskattat.

• Boel1

Jag åt precis tapenade på någon sorts brödskorpa - båda sakerna färdigköpta och jättegott!! Vet ej vad brödet hette, men det såg ut som baguett som var torkat eller rostat. Jag har aldrig ätit tapenade förr (oliver och sardeller tror jag att det är) men det var svårt att sluta äta för att det var så gott...

• Leos och Vincents mamma

Snittar med fetaost o potatis, det är sååå gott o enkelt att göra. Tar inte alls lång tid att göra.

6 portioner

5 medelstora kokta potatisar
    150 g fetaost
    2 dl matyogurt
    1 krm salt
    ½ krm svartpeppar
    4 tortilla bröd
    1 kruka gräslök

Mosa potatis o fetaost med en gaffel.
    Blanda i yogurten,smaka av med kryddorna.
    Lägg en ordentlig klick på tortilla brödet,klipp gräslök över det.
    Rulla ihop som en rulltårta.
    Skär ca 2 cm skivor.

Stolt o lycklig mamma till Leo 050315! Älskar min familj oändligt mycket!!
  • domjer

crostini lägger man tepanade på. finns färdiga påsar med olika smaker att köpa i affären, vid kexen. supersmarigt.

• Thursday

Nachos går *alltid* hem på våra fester, jag älskar plockmat och gör alla möjliga små tjusiga saker på tandpetare, men inget får ett sus att gå genom församlingen som nachos.

Bred ut nachos i en långpanna, kleta på Cheddar Dip på burk och strö över lökringar och jalapenos och ev. mer riven ost. In i ugnen lagom länge, servera med tacosås och gräddfil.

• domjer

melon å parmaskinka ...eller serano.. eller tysk luft torkad...
    Gör små bitar och sätt på tandpetare

• Mamisita

Länken som jag hänvisade till har ett recept med melon och parmaskinka...

• Kenzie

Vattenmelon skuren i små kuber och trädda på tandpetare tillsammans med fetaost är ljuvligt.

Svar på tråden Söker tips på tilltugg att ha på fest!