• only Gizmo

min hund blir en ögd i dag ,pga en katt.

för en och en halv vecka sedan rev en katt sönder min hunds öga det blev operation efter helgen och sedan har det gått skapligt, men i går kväll börjar hunden bara skrika när jag går fram till honom så tror han att det är jag som gör illa honom. då har ögat spruckit upp i en söm och börjat läcka.
    direkt upp till vetrinären, blev sövd och undersökt, fick ta hem honom över natten och i morse så blev det andra op och då tar dom bort ögat helt.
    vad skulle ni sagt till kattens ägare,som då är våran granne??
    vi är uppe i vet kostnader på ca 16 000kr nu.som tur är har vi honom försäkrad. så för oss slutar det på ca 4500kr.

• Svar på tråden min hund blir en ögd i dag ,pga en katt.
  • Leonor

Jag skulle inte säga någonting annat till grannen än exakt det som hänt. Jag skulle inte skylla på grannen är liknande mn det kan ju vara bra för honom/henne att veta.

En katt är en katt, den kan man inte uppfostra så att den förstår att den inte får riva hundar.

• flippe

min katt hatar hundar och skulle nog jättegärna göra dom enögda om han kunde..

han gör inget så länge hundarna lämnar honom ifred..man kan ju tyvärr varken låsa in hundar eller katter..detta är sånt som händer och inte din grannes fel..

• EvilBetty

Min katt blev biten (i huvudet!) av en hund för några år sedan.
    Tack och lov för försäkringar säger jag bara!

• iii

Jag hade berättat vad som hänt för grannen och bett dom betala kostnaderna faktiskt! Man har ett ansvar för sina djur, det inkluderar att man ska betala för de skador som djuret orsakar. Sen säger även lagen att man inte får ha katter lösa utan uppsikt så ägaren har ju brustit i sitt ansvar...

• Kantarellen
    iii skrev 2007-05-22 14:10:34 följande:
    Jag hade berättat vad som hänt för grannen och bett dom betala kostnaderna faktiskt! Man har ett ansvar för sina djur, det inkluderar att man ska betala för de skador som djuret orsakar. Sen säger även lagen att man inte får ha katter lösa utan uppsikt så ägaren har ju brustit i sitt ansvar...
    så är det, men det kanske inte är så positivt för granngemenskapen.

(Själv har jag STOR respekt för lösa katter när jag är ute med min hund, vet alldrig vad dom får för sig...)
  • Gloire de Dijon

Jag undrar också vad som hände. Hoppade katten helt oprovecerat på er hund?

• iii

Kantarellen - Det är kanske sant, men man kan ju alltid prata med dom och hoppas att de erbjuder sig självmant Men om det inte är en granne jag har någon speciellt kontakt med hade jag krävt att de hade betalat, det är ändå mycket pengar det handlar om, och det har ju orsakat skador för livet på den stackars hunden.

• Thursday

Visst har grannen någon sorts ansvar att ersätta kostnaderna, men grannsämja är värd rätt många tusenlappar också... gör som Leonor sa och berätta sakligt vad som hänt utan anklagelser och krav?

• Kantarellen

iii
    Menade bara att det är en aspekt som man kan väga in. Men självklart bör dom betala. Det kan ju även gå på deras hemförsäkring har jag för mig.

Svar på tråden min hund blir en ögd i dag ,pga en katt.