• Anonym (Förbannad)

Sms:a mamma på födelsedagen?

En enkel fråga jag är intresserad av att höra hur normala människor tänker:

Du är 47 år gammal och sms:ar " Grattis på födelsedagen! Jag ringer nån dag" till din mamma på hennes födelsedag!

Så här gör min halvsyster och så även igår på mammas födelsedag, syrran bor 15 minuter från mamma och jobbar bara några timmar på kvällen, och barnen är över 20 år! Nog f-n är det taskigt att bara göra så här? Mamma har hjälpt de massor förr och gett dem pengar när syrrans hus brann ner (mamma vann en del på lotto som tur var i den vevan). Det är väl en ypperlig dag att passa på att ringa till sin mamma på födelsedagen åtminstone - men det kanske blir ett sms från henne på Mors dag med... Mamma är väldigt ensam också och det händer inte så mycket i hennes liv! Körkort har hon  och de åker dagligen in till stan där mamma bor och så sitter syrran och hennes gubbe där på ett fik och spenderar dan, då kan de väl ändå hälsa på min mamma lite? När syrrans gubbe fyllde 50 år för nån månad sen skickade mamma och min bror (helbror) en stor fin bukett till honom, och då blev de hembjudna till syrrans familj - och så låtsas de som att allt är som vanligt, fast man vet att det kommer dröja ytterligare nåt år eller så tills de kanske ses igen! Högtider träffas de aldrig utan det är jag och min bror som umgås med mamma, brorsan bor i samma stad och jag, min man och våra barn bor en timme därifrån.

Men jag är så glad att jag firade mamma igår iaf, vet ni vad jag gjorde Jag och 3,5 åringen tog tåget igår utan att mamma visste om att vi skulle komma (lämnade ettåringen med pappa för han är supervild så det hade blivit skitjobbigt att åka tåg så med honom också just nu) och bara kom och överraskade henne Hon blev jätteglad och så fick hon umgås själv lite med bara mig och barnbarnet (är min bror med annars är ju han den populäraste lekkamraten, hehe)! Vi stannade några timmar och tog tåget tillbaks igen - och det var så kul att bara surprisa henne så här - men jag är så förbannad på att inte syrran (som faktiskt är 20 år äldre än mig och nog f-n borde ha nån ansvarskänsla för sin mor ) De har en konstig relation men när jag frågat syrran om det är nåt konstigt mellan de så säger hon bara nej

Det knäppaste av allt är att när min svåger fyllde jämt och jag ringde och grattade honom, så frågade han varför inte vi varit och hälsat på hos mamma på länge (men mamma och brorsan har varit hos oss istället) för mamma hade sgt det till dem på kalaset den gången (och då framstod ju vi som om vi skiter i mamma, kul)! Jag sade att det har vart fullt upp eftersom vi har sålt vårt gamla hus och haft många visningar under lång tid, och sen en 3-åring och 1-åring är det inte bara att sticka iväg och åka 2 timmar över dan, enklare att de kommer hit istället ju. Men varför ska jag behöva förklara för syrran och hennes gubbe när det är de som aldrig bryr sig om mamma?

Ja, det är komplicerat det här men jag ville bara skriva av mig - jag kokar av ilska och min man är riktigt besviken han med så vi ska nog ta dem ett riktigt tag när det passar - föräldrarna llever inte för alltid, så man måste passa på när det går...

• Svar på tråden Sms:a mamma på födelsedagen?
  • murcia

....inte lätt att bli klok på andra. Men jag tycker nog att det är deras relation att reda ut själva.

Koncentrera dig på din relation till din mamma och separera den om det går från din relation med syrran. Ta inte åt dig, ge en förklaring men du behöver inte gå i försvar. Inte lätt det där. Men övning ger färdighet. Om du saknar henne vid mammas fördelsedagsfirande, ringer du innan och bjuder med henne?

• Anonym (Förbannad)

murcia: Det är så jag tänker med, att vi har vår relation (och vi har duster ibland men till skillnad från min syster så drar jag upp om saker inte känns bra) och syrran får väl göra som hon vill! Det där sista du skrev, att jag kan säga till henne i förväg att hon också kan komma med - jag funderade fram och tillbaka på det om jag skulle höra av mig i förrgår och berätta att de också kunde överraska mamma... Men jag kände att de bara skulle komma för att få träffa min dotter, och inte för mammas skull, det skulle vara av fel anledning. Men å andra sidan kanske inte mamma skulle förstå att det är därför och mamma istället bara skulle bli glad att de också skulle komma dit...så egentligen borde jag kanske gjort så men samtidigt kan de komma när som helst till mamma, det är ju så nära!

Glömde även skriva att det är så konstigt, hos oss har de bara dykit upp flera ggr ibland utan förvarning (åker en timma trots att de inte kan vara säkra på om vi verkligen är hemma) för att få träffa syskonbarnen men en kvart kan de inte åka för att hälsa på mamma - det är en sån kontrast där

Tack för synpunkte murcia, skönt att nån vill läsa

Svar på tråden Sms:a mamma på födelsedagen?