• råttan07

Vattkoppor och graviditet?

Vill höra med Er om ni vet ifall det är farligt att komma i kontakt med vattkoppor som gravid?
    Jag har (tror jag) haft dem som barn, men jag är i v37 och vill bara kolla så jag inte gör någe dumt?
    Min kompis dotter har nu vattkoppor och vi ska ev. träffas..
    kan man få vattkoppor fler ggr?

tack, för svar

• Svar på tråden Vattkoppor och graviditet?
  • Mia m Rasmus

Har du haft vattkoppor så är det inga problem

• Nymne

jag fick höra av två olika läkare att det inte finns någon fara med att bli smittad av vattkoppor när man är gravid. Visserligen ingen fara, men jag tror inte att det är särskilt kul heller.

• Mokasin

Om du är i v.37 tycker jag inte att du skall träffa någon med vattkoppor. Har du haft vattkoppor som barn och du återaktiverar viruset som vuxen blir det bältros. Har själv haft det under min graviditet iofs i v. 20, inte speciellt kul. Inte lämpligt att vara sjuk inför förlossningen...

Var rädd om dig.

• copernicus

håller med Mokasin!
    det ska inte vara farligt att få men inte heller kul. Man brukar säga att bebisen också får vattkoppor om mamman får det under grav.
    Men de senaste rönen jag hört så kan man få vattkoppor flera gånger men man kan även få bältros och det skulle då jag inte vilja ha i v. 37!!
    Stanna hemma är mitt tips!!

Casper- mammas bästa och Bus 070711
  • saraisundsvall

OM du har haft vattkoppor när du var liten är det ingen fara! Man kan bara få vattkoppor en gång.

Bältros får man INTE av att träffa någon som har vattkoppor, det är ens gamla vattkoppsvirus som återaktiveras, och det kan det göra precis när som helst, ingen som helst ökad risk för det bara för att man träffar någon som har vattkoppor. Däremot är det ökad risk att viruset aktiveras när immunförsvaret är sänkt av andra orsaker som stress, annan sjukdom osv. Även blåsorna man får vid bältros är smittsamma (och ger alltså vattkoppor, primärinfektionen, som sedan kan återaktiveras som bältros), men innehåller mindre mängd viruspartiklar än blåsorna vid vattkoppor och är därför mindre smittsamma.

Vattkoppsinfektion under graviditeten ska man undvika, så om du inte haft det som liten är det nog bäst att inte träffa kompisens dotter.

• råttan07

tack alla för svar! tror ändå att jag tar det säkra före de osäkra och undviker att träffa henne tills hon är frisk :)

• pojkmamman77

När jag födde mitt tredje barn hade mina andra barn vattenkoppor hemma. Min mamma var inte helt säker på att jag haft vattenkoppor som liten så jag fick ta ett blodprov på MVC som skickades till Uppsala för att se om jag haft vattenkoppor. Det testet hann emellertid inte komma tillbaka innan jag fick värkar. Jag fick då födai ett slussrum och fick inte komma i kontakt med andra födande kvinnor på förlosningen. Föder man och har vattenkoppar kan det vara farligt för bebisen och den måste då ha en spruta direkt efter förlossningen. Mina barn fick inte heller besöka förlossningen och bb-avdelningen efteråt då de bar på vattenkoppor. För de bebisar vars mammor inte är immuna mot vattenkoppor, det vill säga att de inte haft dem, är det farligt.

• pojkmamman77

Inkubationstiden på vattenkoppor är två till tre veckor.

Svar på tråden Vattkoppor och graviditet?