• Tildamamman

Dropp i hand v/s armveck??

Under min kommande förlossning kommer jag att ha antibiotikadropp under hela förlossningen. Att ha detta hängandes, slängandes, slavandes och stickandes är verkligen inget jag ser fram emot...

Under förra förlossningen satte de en kanyl "in case of" och detta gjorde de mot min vilja mitt i en värk. Jag tyckte att det var hemskt att ha den där och jag kände hur den skavde trots förlossningssmärtor.

Nu kan det kanske tyckas klent att gnälla över ett litet dropp när man kan föda barn utan smärtlindring , men jag nojar mig lite. Nu har jag iaf hört att man kan få droppet i armvecket i stället. Hur är det? Känns det bättre/mindre? Hade varit intressant att få lite åsikter från någon som provat på båda delarna.

• Svar på tråden Dropp i hand v/s armveck??
  • Ylwis

om kanylen skavde satt den inte rätt tyvärr. de sätter gärna utifall det skulle behövas snabbt.

du får ju röra dig friare om du har den på handen och inte i armvecket. i armvecket sätter man bara om man inte hittar rätt på händerna eller det är oftast så.

Mamma till Alvyn 051015
  • frittepillan

jag jobbar som sjuksköterska och tycker att när jag själv har haft dropp så är det smidigare att ha den i handen. I armvecket så är det lätt att man blir stel. Detta pga om man har otur så måste man hålla armen rak helatiden för att droppet inte ska stanna upp. Detta förhindras genom att ha den på handen.

Visst känns det lite mindre i armvecket men om du är rädd för sticket och ni har tid på er så be om att få lite emlakräm. det tar en timma att få den att verka men kan klart vara värt det.

kram

• J3NNY

Nu har jag då inte fött barn, men jag har ALLTID fått dropp och sånt i armvecket.. Förutom 1 gång i handen.

Fy fan.. När jag har det så kan jag inte böja på armen alls då det spänner så mycket inne i armen..
    Tänker aldrig mer ha i armen mer iaf..

• blackangel

Jag har alltid fått dropp i armvecket på mina förlossningar, då jag vägrar ha något i handen. Är någon slags fobi antar jag...
    Har gått jättebra att ha den i armen.

• Hannnas

Många har ju ett ganska stort kärl precis snett upp från tummen, precis på nedre delen av underarmen... där lär den inte störa som i vecket och förhoppningsvis inte skava som på handen där huden och kärlen är lite tunnare

.?:*¨¨*:?. Liten Måns som växer i min mage - v29 .?:*¨¨*:?.
  • Disco

Är själv ssk och förespråkar armvecket. Större kärl där och skulle man behöva sätta annan iv vätska och sk "fluscha" på droppet är det betydligt bättre att redan ha en ordentlig infart. Det gör dessutom mindre ont att sätta den i armvecket jämfört med handryggen. Det finns ett alternativ till och det är kärlet från handledens sida upp mot där man har klockan ungefär. Ofta ett ganska stort kärl som i sjuksköterskekretsar ibland kallas för "studenten". (= ett bra kärl att öva på, svårt att misslyckas med PVKsättning där) (PVK= perifer ven kanyl). Om det börjar spänna i arm, hand oavsett ställe då man får dropp så säg till. Det kan vara så att det går fel, att droppet kommer under huden istället för i kärlet och under huden gör det ingen som helst nytta, ger bara smärta och obehag!

• Hannnas
    Disco skrev 2007-05-22 19:10:55 följande:
    Är själv ssk och förespråkar armvecket. Större kärl där och skulle man behöva sätta annan iv vätska och sk "fluscha" på droppet är det betydligt bättre att redan ha en ordentlig infart. Det gör dessutom mindre ont att sätta den i armvecket jämfört med handryggen. Det finns ett alternativ till och det är kärlet från handledens sida upp mot där man har klockan ungefär. Ofta ett ganska stort kärl som i sjuksköterskekretsar ibland kallas för "studenten". (= ett bra kärl att öva på, svårt att misslyckas med PVKsättning där) (PVK= perifer ven kanyl). Om det börjar spänna i arm, hand oavsett ställe då man får dropp så säg till. Det kan vara så att det går fel, att droppet kommer under huden istället för i kärlet och under huden gör det ingen som helst nytta, ger bara smärta och obehag!
    Samma kärl som jag pratar om!! Håller med Disco om att detta kärl är svårt att misslyckas med

Har pekat ut det för maken så han vet vart han ska guida ssk el vem fasen det nu är som sätter pvk:n... o jag kommer vägra annat än blå *surjag*
  • Tildamamman

Oj, det var delade åsikter märker jag. Men jag kan tänka mig att ni har rätt angående rörelsefriheten om man får droppet i armvecket.

Förslaget Disco och Hannnah kommer med låter nog som bästa alternativet hittills tror jag . Men sätts "slangen" upp mot armbågen då?

Hu, en liten pettitess men ändå ett litet orosmoment

• Hannnas
    Tildamamman skrev 2007-05-22 20:01:33 följande:
    Oj, det var delade åsikter märker jag. Men jag kan tänka mig att ni har rätt angående rörelsefriheten om man får droppet i armvecket. Förslaget Disco och Hannnah kommer med låter nog som bästa alternativet hittills tror jag . Men sätts "slangen" upp mot armbågen då?Hu, en liten pettitess men ändå ett litet orosmoment
    "slangen" sätts ner mot handen, där porten har sin öppning så att säga man sticker ju uppåt så att säga
  • Marvelina
    Ylwis skrev 2007-05-22 18:58:30 följande:
     i armvecket sätter man bara om man inte hittar rätt på händerna eller det är oftast så.
    Tvärtom är det väl. Sätter bara i handen om de ej kan i armvecket. Hade själv i handen och fy fasiken vad ont det gjorde. Värst under hela förlossningen!
    marvelina - not new and definitely not improved
Svar på tråden Dropp i hand v/s armveck??