• mimmipigg

Behöver husmorstips! Beläggning på glasen från diskmaskin

Vi har ett gäng glas som vi trivs med förutom att det bildats en vit beläggning längst upp på glasen, dom är som dimmiga.

Vi diskar alltid i diskmaskin och i den använder vi maskindiskmedel, spolglans (eller vad heter det?) och salt. Inga andra glas blir såhär.

Det är billiga IKEA-glas men vi har trivts bra med dom då de är lagom stora och bra form på.

Vad kan det vara för beläggning? Hur kan man få bort den?

• Svar på tråden Behöver husmorstips! Beläggning på glasen från diskmaskin
  • mimmipigg

Hmm, jag kanske ska tesat det.

Vi kör Euroshopper nu men har haft dyrare märken förut - grejen är att vi inte märkt någon annan skillnad och jag kommer inte ihåg exakt när dom här beläggningarna började komma - men värt att testa ett annat igen!

Vilket diskmedel är bäst egentligen?

• MDM

Man kan prova med citronsyra och ta bort "hinnan" och se om det är en sk kalkhinna man har fått på glaset. Kan även tyvärr vara så att hinnan sitter mellan ytskikten, som är tyvärr någonting som kan hända med vissa glas som utsätts för högvärme ofta alltså diskas i maskin. Och då fungerar inget då vita hinnan sitter emellan glasytorna. Förstår du vad jag försöker säga? Skrattande

• mimmipigg

MDM:
    Intressant. Jag försökte faktiskt lite med ättika men fick inte bort det. Blir väl till att slänga och köpa nya helt enkelt. Vi har ganska ny diskmaskin och den diskar nog mycket varmare än del gamla, kanske är det det som har gjort det.

• ludenben

vi kör bara med yes powerdrops. Man betalar för kvallite. jag har massa ikea glas och det har inte blivit så. Allt blir fint. Behöver inget spolglans heller med de disktabletterna och ingen risk att överdosera medel som är en stor bov till att maskinerna krånglar. Att vissa diskmedel är billigare beror ju på att det är billigare att framställa och att det inte är lika bra innehåll. Kan rekomendera förutom yes den där powerball. Den är med bra

• MDM

mimmipigg. Nja tror inte att det är det de handlar om. För nyare maskiner brukar ju "torka" disken ganska bra. Om jag inte minns helt fel så är det för att "billigare" glas tvättar man ju oftare i diskmaskin än vad man gör med dyrare och det är inte så bra för glas eller annan disk att stå i en varm diskmaskin hur mycket som helst. Flört

• mimmipigg

ludenben:
    Vi hade också alltid de märkena förut men bytte och märkte absolut ingen skillnad. Vi har många andra IKEA-glas som blir jättefina, det är bara en sort som vi har problem med.
    Men jag ska testa att byta tillbaka.

• älska livet

diska glasen för hand i mellanåt...då gick det bort för mig förr när vi hade diskmaskin.

• mimmipigg

MDM:
    Ah, OK. Men det skulle kunna vara den nyare maskinen som är "boven" iallafall?

• mimmipigg

älska livet:
    Jag har provat och gnuggat som en gnu men det gick inte bort det minsta :(

Svar på tråden Behöver husmorstips! Beläggning på glasen från diskmaskin